دراسات نفسية وتربوية
Volume 12, Numéro 1, Pages 152-171
2019-02-28

فاعلية تدريس مساق مدخل إلى التربية الخاصة في تحسين الاتجاهات نحو المعاقين لدى عينة من طلبة جامعة عجلون الوطنية

الكاتب : وحشه نايف .

الملخص

ملخّص: تهدف هذه الدراسة إلى تحديد فاعلية تدريس مساق مدخل إلى التربية الخاصة في تحسين الاتجاهات نحو المعاقين لدى عينة من طلبة جامعة عجلون الوطنية. وتمّ اتباع المنهج التجريبي على أسلوب المجموعة الواحدة, وتمّ التطبيق القبلي والبعدي لمقياس الاتجاهات نحو المعاقين, الذي طوّره عبد المطلب القريطي (1992), ويتكوّن من (60) فقرة موزّعة على الأبعاد الثلاثة التالية: بُعد خصائص المعاقين وقيمتهم, وبُعد تكوين العلاقات والتفاعل الاجتماعي, وبُعد رعاية المعاقين وتعليمهم, وتمّ تدريس مساق مدخل إلى التربية الخاصة. وأظهرت الدراسة النتائج التالية: - إنَّ اتجاهات الطلبة نحو المعاقين جاءت سلبية. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05=α) تُعزى لمتغير الجنس في جميع الأبعاد وفي الأداة ككل. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05=α) بين التطبيق القبلي والبعدي لأفراد عينة الدراسة على مقياس الاتجاهات نحو المعاقين في جميع الأبعاد وفي الدرجة الكلية وجاءت الفروق لصالح التطبيق البعدي. الكلمات المفتاحية: مساق مدخل إلى التربية الخاصة, الاتجاهات نحو المعاقين. Abstract: This study aims to determine the effectiveness of teaching the course Introduction to Special Education in improving attitudes towards the disabled in a sample of Ajloun National University students. The experimental methodology was used on the one group style. The attitude scale towards the disabled was applied before and after on the students. In which was developed by Abdul Muttalib Al-Qureaiti (1992). It consists of (60) bullets distributed over the following three dimensions: dimension of the characteristics and value of disabled persons, dimension of the formation of relationships and social interaction and dimension of care and education of the disabled persons while teaching Introduction to Special Education course. The study shows the following results: -The students’ attitudes towards disabled persons were negative. -The absence of statistically significant differences (α=0.05) due to gender variable in all dimensions and in the tool as a whole. - The existence of statistically significant differences (α=0.05) between the pre-application and post-application of the sample of the study on the attitude scale towards the disabled in all dimensions, in the total score and the differences were in favor of the post-application. Keywords: Introduction to Special Education, Attitudes towards the Disabled.

الكلمات المفتاحية

مساق مدخل إلى التربية الخاصة ; الاتجاهات نحو المعاقين ; Introduction to Special Education ; Attitudes towards the Disabled