متون
Volume 12, Numéro 1, Pages 225-244
2019-04-01

الملمح التعليمي لأطفال التربية التحضيرية والقدرة على تحويل المعرفة الضمنية إلى معرفة صريحة

الكاتب : محمد وزاني . لحسن صدار .

الملخص

ملخص لقد تأكد لدى المجتمعات أنّ التنمية الفردية والجماعية لن تتأتّى إلاّ بالإصلاح المستمر لأنظمتها التربوية مع إيلاء الطفولة المبكرة التربية والرعاية اللازمتين في استراتيجياتها. واعتبارا للمكانة التي تحتلها رعاية الطفولة المبكرة في العملية النمائية لشخصية الطفل بمختلف أبعادها ومجالاتها مما يمكنه من التكيف مع المحيط والتأثير فيه، فإنّ الاهتمام لم يستثن مرحلة التربية التحضيرية انطلاقا من توفير المستلزمات التربوية لفائدة المربين العاملين في مختلف الفضاءات خاصة أقسام التعليم التحضيري بالمدارس الابتدائية ,وانطلاقا من هذا المبدأ، فإنّ تناول موضوع التربية التحضيرية يندرج في سياق التراث الحضاري الإنساني بما يحتويه من مرجعية فكرية ومؤسساتية الأمر الذي دفع بنا للبحث في هذا الموضوع عن الملمح التعليمي لهذه الفئة من الأطفال من خلال عملية الاكتساب للمعرفة على شكل مجموعة من الخبرات في صورتها الضمنية ,ثم القدرة عل تحويلها إلى مجموعة من السلوكات المصرح بها أثناء الأداء في شكل كفاءات و قدرات مهارية و معرفية .وقد تناولنا في هذه الورقة محاور كبرى ذات الصلة بالملمح التعليمي لأطفال التربية التحضيرية و قدرتهم على تحويل المعرفة الضمنية إلى معرفة طريحة. the educational feature of preparatory children and their ability to transform the implicit knowledge into explicit knowledge Abstract it had been confirmed among communities that personal and collective development won’t come through, without an uninterrupted reform of its educational systems , with taking by consideration the early childhood in terms of education and care, that are necessary in its strategies, and in regard to the position occupied by early childhood care in the development process of child’s personality with its various dimensions and fields, which will enable him/her to adjust and affect his / her environment. Moreover , the care did not excluded the preparatory education step, in which educational equipment had been provided for pedagogue that works in different spaces, especially in preparatory educational classes in primary schools . based on this , the preparatory education topic can be inserted in the cultural heritage context, including the intellectual and the institutional references which led us to search in this topic for teaching profile of this category of children through the knowledge acquisition process in form of sets of experiences in its implicit form then the ability of transforming it into a sets of authorized behavior during the performing in form of competencies and capacities of skills and knowledge , in this research paper we have tackled several axis that has a relation with teaching profile of preparatory children and their ability of transforming the implicit knowledge into methods

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية :التربية التحضيرية ؛المعرفة الضمنية ؛المعرفة الصريحة؛البرامج التحضيرية؛الملمح التعليمي. ; Key words Preparatory education; implicit knowledge; explicit knowledge; preparatory programs; teaching profile.