مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 4, Numéro 2, Pages 274-299
2015-06-01

فعالية إدارة الأزمات مدخل لتحقيق الميزة التنافسية

الكاتب : عبد الوهاب حفيان .

الملخص

تهتم الورقة البحثية بالإطار المفاهيمي للأزمة متجاوزا الرؤية التي تركز على جانبها السلبي باعتبارها طارئا يدمر أو يؤثر في المنظمة ككل، إلى وجهة النظر الاستراتيجية، بكونها لحظة حاسمة ونقطة تحول نحو الأفضل أو الأسوأ، مركزا على أهم خصائص الأزمة التي تختلف فيها عن النكبة والكارثة، إضافة إلى مراحلها المتعددة ذات المستويات المختلفة من الاضطرابات التي تنتج عن تأثيراتها في المنظمة وإدارتها مما يستوجب إجراءات متنوعة، وقد تناولت الورقة التصنيفات التقليدية للأزمة ذات الأساس الواحد بالإضافة إلى التصنيفات الحديثة التي اعتمدت أكثر من معيار. ولأنّ الأزمة الرئيسة ينتج عنها عدة أزمات مرافقة ينبغي إدارتها جميعاً في وقت واحد من خلال مداخل استراتيجية وطرق متعددة، فقد تطرق البحث إلى أهمها فالنظرة والتحليل الاستراتيجي يعتبر صمام أمان لمعالجة الأزمات التي تحرم التنظيم من مواكبة السوق التنافسي الذي يعتبر أهم ركيزة تستهدفه الأزمة في التنظيم سواء كانت الأزمة إعلامية تتعلق بالاتصالات خلال ترتبط بالجانب ألمعلوماتي، أو أزمة سسيولوجية ترتبط بالجانب الإنساني أو أي نوع آخر من الأزمات. كما تتطرق الورقة البحثية إلى طرق تطوير استراتيجية لإدارة الأزمات تعتمد على التحليل الاستراتيجي للبيئة التنافسية وتحليل أركان التنظيم the research paper deal with conceptual framework of the crisis, surpassing the focusing on the negative side as emergency destroy or affect. the organization as a whole, to a strategic point of view, being a defining moment and a turning point for the better or worse, focusing on the most important characteristics of the crisis, which differ by about calamity and disaster, Add to the stages of multiple different levels of disorders that result of this effects in the organization and management, which requires various actions. has addressed the paper classifications traditional crisis -based one in addition to the categories of modern adopted more than standard . because of the crisis the main result in several crises escort should be managed all at one time through the entrances of strategy and multiple ways, it has touched search to the most important vision and strategic Analysis is a safety valve to deal with crises, which prohibits the organization to keep pace with the competitive market , which is the most important pillar of achievement for the crisis in the organization , whether the crisis media relating to communications through the associated side informational, or socio crisis linked to the humanitarian aspect or any other type of crisis. research paper also addresses ways to develop a strategy to manage the crisis depends on the strategic analysis of the competitive environment and the analysis of the pillars of the organization

الكلمات المفتاحية

إدارة الأزمات، الميزة التنافسية