مجلة اقتصاديات الاعمال والتجارة
Volume 4, Numéro 1, Pages 16-33
2019-03-30

أهمية ممارسات تسويق الموارد البشرية للمؤسسة (دراسة حالة مؤسسة Groupama)

الكاتب : خديجة عرقوب .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى ابراز أهمية ممارسات تسويق الموارد البشرية للمؤسسة، من خلال توضيح مفهوم تسويق الموارد البشرية، أهم الخصائص التي يتميز بها، مدى التجانس بينه وبين أفكار التسويق (حيث يوجد الكثير من التشابه بينهما)، الإشارة إلى أهم المزايا التي يمنحها تسويق الموارد البشرية للمؤسسات، دون اغفال التحدث عن أبعاده المتمثلة في؛ التمكين، التدريب، الحوافز والمكافآت، الإتصال الداخلي، حيث هذه الأبعاد هي التي تساعد المؤسسة في الحفاظ على موظفيها المهرة والأكفاء لأبعد فترة ممكنة. إن الحفاظ على الموظفين ومنعهم من المغادرة بكسب ولائهم هي المرحلة الأخيرة من مراحل تنفيذ خطة تسويق الموارد البشرية في المؤسسة، التي تبدأ بمرحلة جذب واستقطاب الموظفين الجدد (الإستقطاب بنوعيه؛ الداخلي والخارجي)، ثم مرحلة اختيار أفضلهم وتعيينهم ودمجهم في المؤسسة (مفاضلة بين المرشحين للوظيفة وانتقاء الأكثر ملاءمة بناء على متطلبات الوظيفة)، وأخيرا مرحلة الحفاظ عليهم كما سبق الذكر(تكون باستراتيجيات معينة مثل: توفير بيئة عمل ملائمة، مزايا مالية، الثقة، التواصل الفعال والإحترام المتبادل..وغيرها). فتبني المفهوم المبتكر "خطة تسويق الموارد البشرية" سيساعد المؤسسة في وضع استراتيجية طويلة الأجل فيما يخص الموظفين، اضافة إلى اكتساب ميزة تنافسية تتغلب بها على المؤسسات المنافسة لها في السوق. لمعالجة كل العناصر السابقة، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي في الجانب النظري، حيث تم استخدام العديد من المراجع المتمثلة في الكتب والمقالات والمذكرات لجمع المعلومات وتحليلها. أما في الجانب التطبيقي فقد تم استخدام أداة دراسة حالة، أين وقع الإختيار على مؤسسة Groupama، هذه المؤسسة الفرنسية الرائدة في مجال التأمين، التي تعد من الشركات الأولى عالميا، التي امتلكت قسم تسويق الموارد البشرية، ومارست هذه الوظيفة بمختلف مراحلها. حيث مكنتها من تحقيق العديد من النتائج الإيجابية التي عادت عليها بالنفع؛ كفخر موظفيها بالإنتماء لها وشعورهم بالمسؤولية اتجاهها وثقتهم بها وبمستقبلها وهذا رفع من مستوى رضاهم وولائهم وأدائهم وهو أقصى ما تتمناه أي مؤسسة. أخيرا، انطلاقا من النتائج التي حققتها مؤسسة Groupama، توصلت الدراسة إلى أن:  ممارسات تسويق الموارد البشرية في المؤسسة له أهمية معتبرة في حصولها على أكفأ الموارد البشرية، كسب ثقتهم ورضاهم، تعزيز انتماءهم لها، رفع انتاجيتهم وتحسين أداء المؤسسة.  ممارسات تسويق الموارد البشرية ترفع من نسبة تمكين الموظفين وتوسيع سلطاتهم وبالتالي احساسهم بالمسؤولية اتجاه المؤسسة.  ممارسات تسويق الموارد البشرية تحسن من مهارات وقدرات الموظفين وتساهم في الحفاظ عليهم، عن طريق التدريب سواء عند دمجهم ودخولهم أول مرة، أو من خلال التدريب المستمر، وخصوصا بالإعتماد على برامج تدريبية عالية المستوى وبوجود مختصين.  تساهم ممارسات تسويق الموارد البشرية في تفعيل عملية الإستقطاب للمهارات واختيار أفضلها. وعليه أوصت الدراسة بتشجيع المؤسسات على تفعيل ممارسات تسويق الموارد البشرية على مستواها، لتحقيق أهدافها المطلوبة، والإطلاع على الممارسات الناجحة محليا ودوليا للإستفادة منها مستقبلا. Abstract: This study aimed to highlight the importance of human resources marketing practices of the Enterprise by clarifying the concept of marketing human resources; it’s most important characteristics, the degree of homogeneity between it and marketing ideas (where there is a lot of similarities between them), reference to the most important advantages offered by the marketing of human resources to institutions, Without forgetting to talk about its dimensions of; Empowerment, training, incentives and rewards, internal communication, where these dimensions help the institution to maintain its skilled and efficient staff for the longest possible period. Maintaining staff and preventing them from leaving by earning their loyalty is the final stage in the implementation of the marketing plan of human resources in the enterprise, which beginning with the stage of attracting new employees (Attraction of both internal and external), then the stage of selecting the best, appointing and integration of them in the institution (differentiation between candidates for the job and selection of the most appropriate was based on the requirements of the post), and finally the stage of keeping of them as mentioned above (by Strategies such as: providing an appropriate working environment, financial advantages, trust, effective communication and mutual respect). Adopting the innovative concept of "Human Resources Marketing Plan" will help the institution develop a long-term staff strategy, In addition to gaining a competitive advantage to overcoming its competitors in the market. In order to address the above, the study relied on the analytical descriptive approach in the theoretical side, where many references were used like; books, articles and memos to collect and analyze information. On the practical side, a case study tool was used, where the Groupama institution, the leading French insurance company was selected, because it was one of the first companies in the worldwide, which owned the human resources marketing department, and practiced this function in various stages. Where the marketing of human resources enabled the Groupama to achieve many positive results that benefited it, like; the pride of its employees to belonging to this institution, their sense of responsibility towards it, their trust in it and its future, which increases their level of satisfaction, loyalty and performance. This is the best thing an organization wants. Finally, based on the results achieved by Groupama Enterprise, The study concluded that: - The human resource marketing practices in the institution are of great importance in obtaining the most efficient human resources, Gain their trust and satisfaction, strengthen their affiliation, raise their productivity and improve institution performance. - Human resource marketing practices raise staff empowerment, expanding their authorities and thus their sense of responsibility towards the institution. - Human resources marketing practices improve staff skills and capabilities and contribute to their retention, through training, both when they are first integrated and entered, or through continuous training, especially by relying on high-level training programs and with the presence of specialists. - Human resource marketing practices contribute to activating the skills-attracting processes and choose the best ones. Therefore, the study recommended encouraging institutions to activate human resources marketing practices at their level to achieve its objectives, And encourage it’s too to learn about locally and internationally successful practices to benefit from it in the future.

الكلمات المفتاحية

Marketing Human Resources Enterprise Groupama