مجلة أنسنة للبحوث و الدراسات
Volume 7, Numéro 2, Pages 383-395
2016-12-26

القوانين التنظيمية لسوق الاشهار في الجزائر

الكاتب : رشيد فريح .

الملخص

تتناول هذه الدراسة الممارسة الاشهارية في الجزائر بداية بسوق الاشهار في الجزائر وأهم المتعاملين الاقتصاديين وحجم رؤوس الاموال التي تنفق في المجال الاشهاري من طرف القطاع العام و الخاص، ومختلف القوانين والتشريعات التي تنظم القطاع من مشروع القانون المتعلق بالإشهار، ومحاولة تقديم قراءة قانونية لنص المشروع وكذا معرفة أهم الاسباب التي أدت إلى تعطيله من طرف الغرفة الثانية للبرلمان الجزائري ،وخلفيات هذا التعطيل ، وقرار إنشاء الوكالة الوطنية للنشر والاشهار واحتكارها للإشهار العمومي في الجزائر ومدى تأثير هذا الاحتكار على حرية الاعلام والممارسة الاعلامية لمعرفة دور كل منهما في التأثير على الممارسة الاعلامية في الجزائر. Abstract This study deals with advertising practice in Algeria, beginning of the publicity market, the most important economic operators and the volume of capital that acted in advertising area by public and private sectors. We deal, too, with the various laws and regulations that govern the sector; beginning with the draft of law on publicity, attempting to provide a legal reading of the project text. Moreover, we try to reveal the most important reasons that led to its suspension by the second chamber of the Algerian Parliament, and the background to this disruption. Furthermore, this study touches the decision to establish the national Agency for publication and publicity that represent the monopoly on advertising, publicity, and the impact of this monopoly on media freedom and the practice of the media to know their roles in influencing the media practice in Algeria.

الكلمات المفتاحية

القوانين التنظيمية ؛ سوق الاشهار