مجلة أنسنة للبحوث و الدراسات
Volume 7, Numéro 2, Pages 125-162

الضغوط النفسية وعلاقتها بالطمأنينة النفسية لدى الطلبة الجامعيين دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة الجزائر 01 ، 02 ، 03

الكاتب : عبد الحق لبوازدة .

الملخص

عنوان الدراسة : علاقة الضغوط النفسية بالطمأنينة النفسية لدى الطلبة الجامعين – دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة الجزائر 1 - 3- 2. أهداف الدراسة : هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الضغوط النفسية و الطمأنينة النفسية, كما تهدف إلى معرفة الفروق في متوسط درجات كل من الضغوط النفسية و الطمأنينة النفسية بين الطلبة تبعا لمتغير التخصص و الجنس و مكان الإقامة. منهج الدراسة: المنهج المستخدم هو المنهج الوصفي التحليلي لأنه أ نسب إلى معرفة الواقع لجوانب الدراسة. عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من مجموعة من الطلبة و الطالبات يدرسن بجامعة الجزائر 3- 2- 1 و البالغ عددهم 196 طالبة و 149 طالب . أدوات الدراسة: استخدم الباحث مقياسين هما مقياس: الضغوط النفسية و مقياس الطمأنينة النفسية. نتائج الدراسة: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات أفراد العينة في مقياس الضغوط النفسية تبعا لمتغير الجنس 1 ومكان الإقامة. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات أفراد العينة في مقياس الضغوط النفسية تبعا لمتغير 2 التخصص الدراسي . توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات أفراد العينة في مقياس الطمأنينة النفسية تبعا لمتغير الجنس ومكان الإقامة. -4 لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات أفراد العينة في مقياس الطمأنينة النفسية تبعا لمتغير التخصص الدراسي . توصيات الدراسة : 1 1- أن يتم إبراز أساليب مواجهة الضغوط النفسية للطلبة والتي تزيد من الشعور بالطمأنينة النفسية لهم . 2 2- أن يتم تحذير المجتمع من خطورة الضغوط النفسية التي يواجهها الطلبة . 3 3- أن يتم عقد دورات وندوات للطلبة من خلال الهيئات المختصة لتوضيح أساليب مواجهة الحياة الضاغطة Study Title : relationship of psychological stress psychological reassurance among collectors student field study on a sample of students of the University of Algiers 1.2.3 . Objectives of the study : study aimed to find out the relationship between psychological stress and psychological reassurance , also aims to find out the differences in the average scores of all the psychological stress and psychological reassurance among students, depending on the variable of specialization , sex and place of residence Study Approach: The method used is descriptive and analytical approach because it is a fact attributed to the knowledge of the aspects of the study The study sample: The study sample consisted of a group of students and female students studying at the University of Algiers 1-2-3 and 196 female students and 149 student ‘s . Study tools: The researcher used two measures are the measure : psychological stress and psychological reassurance scale. Results: 1. There are statistically significant differences in psychological stress scale according to gender differences . 2 - There is no statistically significant differences between the scores of respondents in the psychological pressure gauge variable depending on the course of study 3. There are significant differences between the scores of respondents in the psychological pressure gauge variable depending on the place of residence 4. There are significant differences between the scores of respondents in the psychological reassurance scale according to gender differences . 5. There are no significant differences between the scores of respondents in the psychological reassurance scale variable depending on the area of study . 6. There are significant differences between the scores of respondents in the psychological reassurance scale variable depending on the place of residence. The recommendations of the study: 1. The face is highlighted methods of psychological stress for students, which increases the sense of psychological reassurance for them. 2. The community is warning of the danger of psychological stress faced by the students. 3. be held courses and seminars for students through the competent bodies to clarify the methods of confrontation Stressful Life

الكلمات المفتاحية

الضغوط النفسية وعلاقتها بالطمأنينة النفسية لدى الطلبة الجامعيين دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة الجزائر 01 ، 02 ، 03