جسور المعرفة
Volume 5, Numéro 1, Pages 450-458
2019-03-19

من البلاغة إلى الشعرية

الكاتب : عمارة نورالدين .

الملخص

لقد تراجع الدور المعرفي للبلاغة التي تصدّرت منظومة العلوم الإنسانية القديمة بعد أن استهلكت كل قوّتها الإقناعية والحجاجية وذلك بفقدان مواضيعها مبرر وجودها بعد أن أصبحت الذات مصدر المعرفة والحقيقة وليس التواضع والاتفاق، حيث تحررت الذات إبستمولوجيا من الميتافيزيقا و من وهم المطابقة مع العالم والتصورات القديمة، وفقا لقدرتها المخيلة على إعادة تأليف الشيء كظاهرة حيوية وكتعبير عن تصورات الذاتية، لا محض اتفاق أساسه اجتماع القناعات على رأي ما تُعاد صياغته في شكل قوانين، وبهذا فقدت البلاغة القديمة جانبها التداولي المباشر أيضا، واختزلت إلى فن للأسلوب فقط، مفسحة المجال أمام الشعرية التي تنفتح على ما في الكينونة من إمكانات اكتشاف عوالم مجازية لا يمكن استنفاذها، وفي هذه العوالم يجد التأويل اشتغاله، بمقاربته للذات المبدعة في تحولاتها وانشطاراتها، والفهم في التّأويل لا يمكن إلا عبر إدراك هذا التغاير الذي هو من صميم الشعرية ومن صميم الذات، والذي أخذ موقع الفاعل الأساسي في هذه التحولات الفلسفية التي عصفت بتاريخ المعرفة مع ظهور الحداثة والقطيعة مع التصورات القديمة للعالم. abstract The cognitive role of the eloquence that dominated the ancient human sciences system has diminished after consuming all its persuasive and epistemological power by losing its themes of existence after the self became the source of knowledge and truth rather than humility and agreement. The self freed itself from the metaphysics and the illusion of conformity with the world and the old For its imaginative ability to re-construct the thing as a vital phenomenon and as an expression of self-perceptions, not merely an agreement based on a convocation of opinions that is rewritten in the form of laws, Thus, the old rhetoric has lost its direct deliberative part, and has been reduced to the art of style only, giving way to the poeticism that opens up to what exists in the being of the possibilities of discovering miraculous worlds that can not be exhausted. In these worlds, the interpretation finds its work, its relation to the creative self in its transformations and interpretations, Interpretation can only be realized through the recognition of this heterogeneity which is at the heart of poetry and self-centered, which took the position of the actor fundamental in these philosophical transformations that plagued the history of knowledge with the emergence of modernity and rupture with the old perceptions of the world.

الكلمات المفتاحية

البلاغة؛ الشعرية؛ الحقيقة؛ الذات؛ الكينونة؛ التأويل