جسور المعرفة
Volume 5, Numéro 1, Pages 425-438
2019-03-19

فكرة الموت في الرواية الجزائرية المعاصرة

الكاتب : جمال سنوسي . إسماعيل زغودة .

الملخص

الملخص: مثلما كانت أحداث أكتوبر1988 حدثا فاصلا في التاريخ الجزائري المعاصر كمرحلة سياسية وتاريخية واجتماعية، ألقت بظلالها على تحولات جذرية على جميع الأصعدة الإنسانية، كانت كذلك بداية لتحول آخر على المستوى الثقافي والفكري والإبداعي، باعتبارها قطيعة فعلية مع جمالية الماضي المنتشي بحلم الاستقلال وبناء الدولة الحديثة، إلى بشاعة الراهن وعنف الحاضر والمستقبل، الذي أصبح ينذر بكل ما هو متأزم ومخيف. هكذا وجدت الجزائر نفسها وجها لوجه أمام قبح أبنائها، الذين ضربوا استقرارها السياسي والاجتماعي عرض الحائط، واتخذوا من العنف وسيلة للوصول إلى غاياتهم، كل هذا أثر على السيرورة الطبيعية للأدب والرواية خصوصا، لتنزاح نحو وجهة رواية العنف. الكلمات المفتاحية: السرد، صناعة الموت، تيمة العنف، المثقف، الكتابة والعنف، الرد بالكتابة. Abstract As the 1988 October's events were a turning point in the contomporary Algerian history as a political,historical and a social stage,that cast a shadaow over radical trasformations at all levels of humanity.It was as well a starting point to another cultural,intellectual and creative transformation,as considered to be a real break and cut with the aesthetics of the past flourishing in the dream of independence and the construction of the modern state to the ugliness of modern era ,present and futuristic violence which is alerting to all what is frightening and staggering.It was like that Algeria found itself facing and confronting a real challenge of its ugly people who shook its political and social stability and used violence,cruelty as a means to reaching goals. All this had badly influenced the moral moving of literature and particularly the novel to lean towards the violent novel. . Key words Narrative,violence,intellectual,writing and violence,replying through writing,the nineties novel.

الكلمات المفتاحية

السرد ; صناعة الم ; ت ; تيمة العنف ; المثقف ; الكتابة ; العنف ; الرد بالكتابة