جسور المعرفة
Volume 5, Numéro 1, Pages 28-38

" مستويات التناص " بين جمال الغيطاني وابن عربي فواصل من " كتاب التجليات" The Levels Of Intertextuality Between Djamel El Ghitani And Iben Elarabi In The Book " Eltadjaliate"

الكاتب : ميسوم عبد القادر .

الملخص

يحاول جمال الغيطاني الروائي المصري، من خلال تجربته مع الحكي أن يقيم صرحا من الكتابة لا تجف ولا تذوي، وهذا ما قاده إلى تطعيم نصوصه بتأملات وأشعار ونصوص منتقاة لها عبق التراث. فكان الخطاب الصوفي يتخلل معمار اللغة والسرد بنبرات متعالية ومتفاوتة، تقود إلى نوع من اليوتوبيا المفرطة، تحمل علامات موصوفة عن هواجس ذات لا تتردد في تمعن ومحاكاة نصوص سابقة لتحقق ما يمكن أن نطلق عليه بـ "التناص" الذي قد يحمل على أنه من مظاهر الحداثة النصية. ABSTRACT : The Egyptian novelist Jamal El Ghitani tries throughout his narrative experience to erect an edifice of writing that cannot fade nor wither, and this is what led him to infuse his texts with contemplations and poems rooted in traditional heritage. The narrative discourse stated to infiltrate through language and narrative in an arrogant and tone that leads him to a kind of exaggerated utopia. It carries elements personal trauma that does not hesitate in imitating the previous texts that can be called intertextuality which one of the aspects of modernity of texts.

الكلمات المفتاحية

التناص; المدونات التراثية; الخطاب الصوفي; الخطاب السردي; التجليات. ; intertextuality; traditional heritage; narrative discourse; infiltrate; Eltadjaliate