مجلة المنظومة الرياضية
Volume 6, Numéro 1, Pages 267-281

واقع توظيف الأساتذة للوسائل والوسائط التعليمية في التدريس و دوره في تحسين التحصيل الدراسي للطلبة. -دراسة ميدانية بمعهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية بجامعة سوق أهراس-

الكاتب : سمير بن سايح .

الملخص

هدفت الدراسة الى معرفة ان كان اساتذة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية بجامعة سوق أهراس يوظفون الوسائل و الوسائط التعليمية في تدريسهم و انعكاس ذلك على تحسين التحصيل الدراسي للطلبة بذات المعهد، و عليه صيغت اشكالية الدراسة: هل لتوظيف أساتذة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية للوسائل و الوسائط التعليمية في تدريسهم دور في تحسين التحصيل الدراسي للطلبة؟ . وعليه اعتمد الباحث على المنهج الوصفي في الدراسة ووظف استمارتين استبيانيتين الأولى موجهة للأساتذة و عددهم 30 و الثانية موجهة ل 70 طالب اختيروا بطريقة عشوائية، و قد توصلنا الى أن الأساتذة المدروسين يوظفون الوسائل و الوسائط التعليمية في تدريسهم و هو ما انعكس إبجابا على تحسين التحصيل الدراسي للطلبة. Summary: The objective of the study was to know if the teachers of the institute of sciences and techniques of the physical and sportive activities at the university of Souk-Ahras use the media and educational means in their teaching, as well as its reflection on improving the educational attainment of students belonging to the same institute. So the problematic of the study was: does employing media and educational means in teaching by the teachers of the institute of sciences and techniques of physical and sportive activities have a role in improving the educational attainment of students? For this purpose, the researcher used the descriptive method in the study and employed two questionnaires forms, the first of which was directed to 30 teachers, while the second was directed to 70 randomly chosen students. We also found that Educated teachers use educational means and media in their teaching, which has reflected positively on improving the educational attainment of students.

الكلمات المفتاحية

الوسائل و الوسائط التعليمية، التحصيل الدراسي.