مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 15, Numéro 1, Pages 173-188
2019-03-05

دور المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في تنويع الصادرات خارج قطاع المحروقات في الجزائر

الكاتب : عبد العزيز طيبة . فايزة لقرع .

الملخص

يهدف هذا المقال إلى البحث عن كيفية جعل قطاع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة يساهم في تنويع الصادرات خارج المحروقات في ظل تقلبات أسعار النفط، والجزائر كدولة نفطية تحاول تنويع صادراتها وعدم الاعتماد على منتج واحد لتجنب آثار تقلبات أسعار النفط من خلال تفعيل دور المؤسسات الصغيرة والمتوسطة من حيث الجودة والتنافسية لاختراق الأسواق الدولية والخروج من الأحادية في التصدير، فلم تصل هذه المؤسسات من حيث عددها وكثافتها إلى المعايير الدولية، كما لم تتمكن من ترقیة وتنويع الصادرات خارج قطاع المحروقات بسبب غياب المناخ التنافسي وكفاءتها الاقتصادية في الأسواق الدولية، لذا يجب إعادة النظر في السبل الكفيلة بتطوير المؤسسات الصغيرة والمتوسطة من حيث مضاعفة عددها وكثافتها وتوجيها للاستثمار في مختلف القطاعات (صناعية، زراعية، خدماتية) والمنتجات ذات المزايا التنافسية وفي وتسهيل عملها على المستوى المحلي والدولي وإعطاءها المزيد من الدعم السياسي والمالي والتنظيمي. Abstract The aim of this article is to find out how to make the SME sector contribute to the diversification of exports outside hydrocarbons in light of fluctuations in oil prices. Algeria as an oil country trying to diversify its exports and not rely on one product to avoid the effects of oil price fluctuations by activating the role of small and medium enterprises In terms of quality and competitiveness to penetrate the international markets and exit from unilateralism in export, they did not reach the number of institutions in terms of number and intensity to international standards, and was unable to upgrade and diversify exports outside the hydrocarbons sector due to the absence of competitive climate and economic efficiency in the (SMEs), as well as the need to re-examine the ways in which small and medium enterprises can be developed in terms of increasing their number and intensity, and directing them to invest in various sectors (industrial, agricultural and service) and products with competitive advantages....

الكلمات المفتاحية

المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، تقلبات أسعار النفط، الصادرات خارج المحروقات، الجزائر Key words : small and medium enterprises, Oil price fluctuations, non-hydrocarbon exports prices,Algeria.