الساورة للدراسات الانسانية والاجتماعية
Volume 4, Numéro 1, Pages 235-244
2018-06-15

تأملات في الحداثة بين ايمانويل كانط وفريدرك هيجل

الكاتب : د. قويدر شعوفي .

الملخص

الحداثة أو التفكير في الزمان و الراهن , هي ثمرة الأنوار باعتبارها خروجا من طفولة العقل للوصول إلى رشده , فإن كانط استثمر بنية العلم الحديث في القرن 17م,المتمثل في الكشوفات الفزيائية و الرياضية انعكس إيجابا على تقدم المعرفة وتحرير العقل البشري من قيود الدغمائية واستخلاص الديني و تحويله إلى فلسفي و عقلي فتكون الحداثة عند كانط: هي الإجابة على سؤال ,ما الأنوار؟ وهي ما ذكرناه خروج من طفولة العقل إلى رشده ‘ فيتمكن العقل من التفكير في الزمان من خلال " النقد , و الشمول , و الإبداع " وهي شروط الحداثة التي يستأنف بها هيجل القول الحداثي بعد كانط , غير أن الحداثة الهيجلية تتميّز بنوع من التعالي " التميّز الجرماني" وبالتالي محاولة لصناعة الاختلاف. Abstract Modernism or thinking of the Now and the time being is the fruit of enlightenment in the sense of brain transfer from immaturity to rationality. Kant continued with the structure of modern science in the 17th century which was manifested in physical and mathematical discoveries that positively affected the progress of knowledge and the liberation of the human mind from the constraints of demagogy and abstraction religious and becoming then philosophical and mental. Kants modernity is the answer to the question –what enlightenment is? this is what was previously said: a departure from immaturity to its rationality. The mind is able to think of time through/criticism/inclusiveness/and creativity, these representing the condition for modernity that Hegal called back after Kant, however the modernity of Hegelism is characterized by a kind of transcendence trying to make a difference.

الكلمات المفتاحية

الحداثة؛ التفكير؛ كانط؛ الفلسفة؛ الأنوار؛ النقد؛ الحداثة الهيجيلية، التكيز الجرماني.