مجلة الباحث الاقتصادي - Economics Researcher's Journal -
Volume 3, Numéro 1, Pages 1-17
الكاتب : بلكبير مدين . يوسف ناصر .
تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر التعلم التنظيمي في الابتكار في المؤسسات الاقتصادية العاملة في الجزائر. وقد تم استخدام العديد من الأدوات الإحصائية، مثل: النسب المئوية، والوسط الحسابي، والانحراف المعياري، ومعامل الارتباط، والانحدار البسيط، وألفا كرونباخ. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها أن هناك تأثيرًا للمتغير المستقل (=التوجه نحو التعلم) في المتغير التابع (=الابتكار)، وقد أوصت الدراسة بضرورة تشجيع ودعم الإدارة العليا للأفكار الجديدة التي تقدَّم من قبل العاملين باختلاف مستوياتهم الوظيفية، علاوة على زيادة الاهتمام بتوفير القيم والأبعاد التي تدعم التعلم التنظيمي، وخاصة ذات المستوى المنخفض نسبيًا. The purpose of this study is to identify Organizational Learningeffect on innovation in Algerian’s economic enterprises.). Statistical methods used were: (Descriptive Statistic Measures, Simple Regression, Cronbach Alpha…).The most important findings of this study are there an impact for factor variable (Organizational Learning) on the dependent variable (Innovation). The research concludes with a number of study recommendations of most significant is the important for upper management to encourage and support any new ideas summated by workers at all job levels and the necessity to pay attention to providing the Organizational Learning dimensions especially those of low level such as supported and encouragement values
التعلم التنظيمي، الابتكار، المؤسسسات الاقتصادية، الجزائر. : Organizational Learning, Innovation, Economic enterprises, Algeria.
بوناب ياسين
.
بلكبير بومدين
.
ص 445-464.
عيشوش خيرة
.
بوسالم رفيقة
.
ص 05-24.
دشاش محمد الصالح
.
ص 25-46.
قرواني مريم
.
حامدي أحلام
.
ص 92-111.
الأخضر خراز
.
خديجة علامي
.
زقاي دياب
.
ص 173-202.