social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 19, Numéro 2, Pages 363-374

Teaching And Learning English For General Business Purposes In Algeria: An Observational Study Case Of First Year Lmd Teachers And Students Of Commercial Sciences At Batna 1 University, Algeria

Authors : Belmerdaci Yamen . Tobbi Saida .

Abstract

Abstract The present paper is an observational study of the teaching and learning situation of English for General Business Purposes in Algeria. It took first year LMD teachers and students of Commercial Sciences at Batna 1 University as a population. Results showed that this type of English is taught as General English and its teachers do not cater for their learners’ needs. Although the courses contain more business specialized terminology, they are teacher-centered and target lexico-grammatical points instead of communicative skills. Most learners’ general linguistic proficiency is poor as they commit grammatical, lexical, and phonological mistakes. Moreover, it was observed that English for General Business Purposes’ teachers carry out only summative assessment while the formative one is completely ignored. Lack of professional training, determined syllabi and specialized teaching materials are the most common challenges that face teachers. These findings are discussed with pedagogical implications for classroom practices. Key words: Business English; English for General Business Purposes; English for Specific Purposes; commercial sciences; learners’ needs الملخص : هذه الورقة البحثية هي دراسة ملاحظة لحالة التعليم والتعلم للغة الإنجليزية لأغراض تجارية عامة في الجزائر، والعينة من أساتذة وطلاب السنة الأولى LMD تخصص علوم تجارية بجامعة الحاج لخضر باتنة 01 ، أظهرت النتائج أن هذا النوع من الإنجليزية يدرس كالإنجليزية العامة، إضافة إلى ذلك أساتذته لا يأخذون بعين الاعتبار احتياجات الطلبة ، على الرغم من أن دروسه تحتوى على مصطلحات متخصصة في التجارة إلا انها تعتمد على إلقاء الأستاذ بصفة كبيرة وتستهدف النقاط اللغوية بدلا من المهارات التواصلية فالكفاءات اللغوية العامة لمعظم الطلبة ضعيفة حيث انهم يرتكبون أخطاء نحوية وصعوبة النطق، علاوة على ذلك لوحظ أن الأساتذة لا يقومون إلا بتقييم نهائي بينما يتجاهلون التقييم المستمر تماما، يمثل نقص التدريب المهني ، المناهج الدراسية المحددة ، والمواد التعليمية المتخصصة ، التحديات الأكثر شيوعًا التي تواجه الأساتذة. الكلمات المفتاحية: اللغــــة الإنجليزية لأغراض تجارية عامة، اللغة الإنجليزية لأغراض معينة، علوم تجارية، احتياجات المتعلمين

Keywords

Business English ; English for General Business Purposes ; English for Specific Purposes ; commercial sciences ; learners’ needs