social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 19, Numéro 2, Pages 13-46
2018-12-31

التنور التأميني بخدمات الهيئة العامة للتأمينات الاجتماعية لدى منسوبي القطاع الخاص بمحافظتي مسقط وشمال الباطنة بسلطنة عمان : الواقع والتطلعات المستقبلية

الكاتب : الدكتور سعود بن مبارك البادري .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستويات التنور بخدمات التأمينات الاجتماعية ، واستقصاء قنوات الاتصال والتواصل المساعدة في تنوير العاملين في القطاع الخاص بمحافظتي شمال الباطنة ومسقط بخدمات التأمينات الاجتماعية، والكشف عن التطلعات المستقبلية لتعزيز الخدمات التأمينية من منظور منتسبي القطاع الخاص بتلك المحافظات، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بمستوى التنور بخدمات التأمينات الاجتماعية لدى منسوبي القطاع الخاص بسلطنة عمان وقنوات الاتصال والتواصل يعزى لمتغيرات النوع الاجتماعي والمحافظة التي يعمل بها الموظف والحالة الاجتماعية والعمر وسنوات الخبرة وإجمالي الراتب والمؤهل العلمي. طُبق استبيان التنور التأميني عشوائيا على (250) منتسبا ومنتسبة للقطاع الخاص بمحافظتي مسقط وشمال الباطنة، وقد أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود تنور تأميني بخدمات التأمينات الاجتماعية لدى أفراد العينة، وأن الأقارب والأصدقاء هم قناة الاتصال والتواصل المساعدة في تنوير منسوبي القطاع الخاص بخدمات التأمينات الاجتماعية. كما ادلى اغلبيه المستفيدين من الهيئة العامة للتأمينات الاجتماعية بمجموعة من الإجراءات ابرزها زيادة الحملات التوعوية بخدمات الهيئة العامة للتأمينات الاجتماعية في مختلف الوسائل الإعلامية. وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلاله إحصائية في مستويات التنور بخدمات التأمينات الاجتماعية وفقا لمتغيرات النوع الاجتماعي والمحافظة والحالة الاجتماعية والمؤهل العلمي، وعدم وجود فروق ذات دلاله إحصائية حول قنوات الاتصال والتواصل وفقا لمتغيرات النوع الاجتماعي والمحافظة والحالة الاجتماعية وسنوات الخبرة والراتب، بينما وجدت فروق دالة إحصائيا عند مستوى أقل من (050,) في مستويات التنور بخدمات التأمينات الاجتماعية تبعا لمتغيرات العمر وسنوات الخبرة والراتب، ووجدت فروق في قنوات الاتصال والتواصل تبعا لمتغيري عمر الموظف والمؤهل العلمي. The study aimed to identify the levels of enlightenment in the social insurance services, to investigate channels of communication that help enlighten the private sector workers in the governorates of North Batinah and Muscat in terms of social insurance services, uncovering the future aspirations to enhance insurance services as seen by private sector employees in the governorates of North Batinah and Muscat And the disclosure of differences of statistical significance at the level of enlightenment social insurance services of employees of the private sector in the Sultanate of Oman and channels of communication is due to the gender, the governorate in which the employee works, social status, age, years of experience, salary and scientific qualification. The insurance enlightenment questionnaire was randomly applied to (250) Member to the private sector in the governorates of Muscat and northern Batinah. The results showed that there is no insurance enlightenment for the social insurance services of the sample members, that relatives and friends are the channel of communication to help enlighten private sector employees with social insurance services and the majority of the beneficiaries of the General Authority for Social Insurance put a number of Procedures like increase of awareness campaigns on the services of the General Authority for Social Insurance in various media. The results showed also that there were no statistically significant differences in the levels of enlightenment by social insurance services according to the gender, governorate, the social situation and scientific qualification. Also there were no statistically significant differences in the channels of communication and communication according to the gender, governorate, social situation, years of experience and salary. While there were statistically significant differences in the levels of enlightenment by social insurance services according to the variables of age, years of experience and salary. There were differences in channels of communication depending on the variables of the age and the scientific qualification

الكلمات المفتاحية

التنور ; التأمينات الاجتماعية ; القطاع الخاص ; التطلعات المستقبلية