مجلة الأصيل للبحوث الاقتصادية والإدارية
Volume 1, Numéro 1, Pages 395-411
2017-06-30

التكلفة المستهدفة كأداة لتحقيق الميزة التنافسية.

الكاتب : نعيمة زعرور . سهام كردودي . أحمد ضيف .

الملخص

ملخص: تعتبر عملية تتبع وتخفيض التكاليف من أهم القضايا التي توجه إليها المؤسسات جهدها من أجل تحقيق ميزة تنافسية ويعتبر أسلوب التكلفة المستهدفة من التقنيات المهمة التي تستخدم في تحديد سعر البيع المستهدف للمنتج على أساس سعر السوق خاصة في ظل المنافسة الشديدة، ولكن يجب على المؤسسة الأخذ بعين الاعتبار رغبات ومتطلبات الزبائن وضمان جودة المنتج، ومنه الوصول إلى التكلفة المستهدفة التي تمكن المؤسسة من الحصول على ميزة التنافسية وتحقيق هامش ربح مستهدف. Abstract : It is the process of tracking and reduce costs of the most important issues to bring to the institutions effort in order to achieve a competitive advantage and is the target of the important techniques that are used in determining the selling price target for the product on the basis of the market price, especially in light of intense competition cost method, but the organization must take into account the wishes and requirements of customers and ensure product quality, and access to the target cost that would enable a company to obtain a competitive advantage and achieve a profit margin target. Key words: cost, cost targeting, competitive advantage.

الكلمات المفتاحية

تكلفة ، تكلفة مستهدفة ، ميزة تنافسية