الساورة للدراسات الانسانية والاجتماعية
Volume 3, Numéro 2, Pages 58-69
2017-06-15

السرقة بالغرب الإسلامي من خلال كتاب منتخب الأحكام لابن زمنين

الكاتب : أ. محمد الخليل بن زكورة .

الملخص

عرف البشر الجريمة من عهد آدم عليه السلام التي عرفت بقتل قابيل لأخيه هابيل وهي أولى الجرائم المرتكبة في حق الإنسان وتطورت بعد ذلك مع تطور المجتمعات وتعددت بتعدد الظروف والعوامل المتحكمة في المجتمعات مما أدى إلى ظهور الفساد والانحرافات في المجتمعات على العموم والمجتمع الإسلامي على الخصوص فأنزل الله على لسان نبيه يحذر من تعدي حدود الله وشرع لكل جريمة حد أوعقوبة لها ولعل من أهم الأمور التي حذر الشرع الإسلامي منها هوالتعدي على أموال الناس والممتلكات الخاصة بهم التي عرفتها المجتمعات القديمة والمجتمع الإسلامي بالخصوص وهي السرقة التي انتشرت بكثرة وبما أن موضوع هذه الورقة البحثية هوالسرقة في المجتمع الإسلامي على العموم ومجتمع الغرب الإسلامي على وجه الخصوص فلا بد إلى التطرق إلى التعريف بالظاهرة التي عرفت انتشارا كبيرا وكيف عالج ابن زمنين هذه الظاهرة من خلال فتاواه المتعلقة بها. Abstract: Humans knew the crime since of the era of Adam, peace be upon him, which is known to kill Kabbil to his brother Habbil; and it’s the first committed human rights crimes. Then it evolved with the development of communities and the Circumstances controlling for its.Resulting in the Corruption and distractions spread in general. in particular Muslim community, God had revealed the words of the Prophet warns of trespass the limits of God and proceeded to each crime penalty. and perhaps the most important things that Islamic laws warned them is an infringement of people's money and their property known to ancient societies and the Muslim community in particular It is theft, which has spread widely. as the subject of this paper is to steal in the Muslim community in general and the Muslim West community in particular; we must know the definition of this phenomenon which Spread widely then we must know how Ibn Zamanayn Cyrene treated this phenomenon through his fatwas concerning them.

الكلمات المفتاحية

الجريمة؛ الفساد؛ الانحراف؛ المجتمع الاسلامي؛ الشرع الاسلامي؛ الفتوى.