مجلة تنوير للدراسات الأدبية والأنسانية
Volume 1, Numéro 3, Pages 01-07
2017-09-01

من مشكلات تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بِها

الكاتب : عدلاني هجيرة .

الملخص

إن تعلم اللغة العربية للطالب الأجنبي ليس أمرا سهلا أو هينا، فاللغة العربية لها نظام صوتي ونحوي وصرفي ودلالي ومعجمي يحتار فيه معظم مسائله عقل الطالب العربي فما بالنا بالطالب الأجنبي الذي يجد نفسه أمام لغة غريبة عنه ومعظم أصواتها لا يعرف عنه شيئا. وقد أثبتت الدراسات أنه كلما كانت اللغة المتعلمة قريبة من لغة الدارس فإن ذلك يسهل عليه عملية تعلم تلك اللغة؛ لأنها قريبة من لغته وبالتالي فلا يجد صعوبة في تعلمها، ومن ثم يسهل على العربي مثلا تعلم اللغة الفارسية أو الأردية، ويشق عليه تعلم اللغات التي ليس بينها وبين لغته قرب أو قاسم مشترك. ومن خلال هدا المقال نحاول معالجة أهم مشكلات تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، وكدا تطرق لأهم الحلول الممكنة بغية التغلب عليها وتيسير العملية التعليمية. Abstract: Learning Arabic for foreign students is not easy task. Arabic has a phonetic, grammatical, epileptic, semantic and lexical system in which most of the questions are asked by the Arab student, so what about the foreign one who finds himself in front of a strange language that he couldn’t recognize none of its voices? Studies have shown that whenever the taught language is close to the language of the student,this facilitates the process of learning that language; because it is close to his language and therefore he will be no difficulties in learning, and thus makes it easier for the Arabic student to learn Persian or Urdu, and harder to learn languages that have no relation with his mother tongue. Through this article we try deal with the most important problems of teaching Arabic to non-native speakers, and addressed the most important and possible solutions to solve them and facilitate the educational process.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : التعليم ،مشكلات ،اللغة، صعوبات التعلم ،الطلاب، الدافعية. Keywords: education, problems, language, learning difficulties, students, motivation