مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 9, Numéro 31, Pages 147-170
2017-12-25

علاقة خصائص الأسرة الجزائرية بأساليب التنشئة الاجتماعية للأبناء في ضوء ارهاصات العولمة الثقافية

الكاتب : آمنة ياسين .

الملخص

تتناول الدراسة الحالية جدلية تنشئة الأسر الجزائرية لأبنائها في إطار مظاهر العولمة الثقافية وإرهاصاتها، ولهذا الغرض تم طرح ثمان فرضيات بحث، تنص على وجود فروق في ما يخص أساليب التنشئة الاجتماعية للأسر، تعود إلى المستوى الدراسي للأولياء، إلى سنهم و إلى مكان تواجد الأسرة. ومتغيرات دخيلة أخرى. تم اعتماد المنهج الوصفي وتطبيق مقياس لجمع المعطيات، على عينة من الأسر قوامها 488. أسفرت عملية تحليل النتائج على بروز طغيان أساليب تنشئة الأبناء الراضخة للعولمة على استخدامات الأسر. كما تأكد وجود فروق في ما يخص أساليب التنشئة الاجتماعية للأسر تعود إلى المستوى الدراسي للأب، و للأم. كما وتعود الفروق إلى سن الأم، لصالح الأمهات من عمر 25 سنة وأقل، إلى جانب نتائج أخرى. The Title: Relationship between Algerian family characteristics and children growing up methods in the context of cultural globalization Dr. Amina YACINE, professor at Oran2 University. Algeria. Abstract : This study focuses on the issues and methods that faces Algerian families in the context of cultural globalization. For this purpose it has been put together eight hypotheses, listing the existence of differences in regards to socialization methods for families, that refers to the parents academic level, their age and their habitat. And other extraneous variables. The descriptive approach and collecting data was used on a sample of 488 families. Analysis of the results has shown that the majority of Algerian families follows blindly this globalization and the outside culture which led to make sure of the existence of differences in regards to the socialization of the families dating back to the academic level of the parents and to the age of the mother, especially mothers aged 25 years old, along with other results.

الكلمات المفتاحية

الأسرة الجزائرية – العولمة الثقافية- أساليب تنشئة رافضة للعولمة - أساليب تنشئة راضخة للعولمة- أساليب تنشئة مواكبة للعولمة. Algerian family – cultural globalization - educational methods rejecting globalization - educational methods accepting globalization.