مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 9, Numéro 31, Pages 115-126
2017-12-25

التقويم التربوي مفهومه، أهميته

الكاتب : دحدي اسماعيل . مزياني الوناس .

الملخص

من خلال اطلاعنا على جملة من المراجع خلصنا إلى أن التقويم مسيرة متعددة الأبعاد ، متكاملة العناصر، وهي أبعد من أن تكون مجرد ''رقم'' نبوح به إلى أوراق المتعلم في شيء من التجرد أحيانا، وكثير من الانطباعية حينا آخر. إن التلميذ هو العنصر الأساسي لمنظومة التعليم ولا يمكن أن يختلف اثنان على موقعه الذي يأخذه فيها كما يقال أن التلميذ محور العملية التعليمية التعلمية، وهذا يعني أن فشل التلميذ في التعلم يؤدي إلى فشل عملية التدريس. وهذا ما يؤكد أن التقويم عملية هامة وشاقة في آن واحد تتطلب تكوينا جيدا لكل من هو مسؤول على هذه العملية حتى يتمكن من مراقبة كل المجالات والجوانب التي تمسها هذه العملية. وعلى هذا الأساس يمكن أن نقول يجب إيلاء هذه العملية الأهمية البالغة حتى تحقق التربية في وطننا غاياتها ومراميها المسطرة . Through our review of a number of references we concluded that the calendar is a multi-dimensional, integrated process of elements, which is far from being merely a "number" to the learner's papers in some abstraction sometimes, and many impressionism in another. The student is the main element of the educational system and can not differ on the two where he takes it as it is said that the student is the center of the educational process of learning, which means that the failure of the student in learning leads to the failure of the teaching process. This confirms that the evaluation is an important and difficult process at the same time requires a good composition for everyone who is responsible for this process so that he can monitor all areas and aspects affected by this process. On this basis we can say that this process must be given the utmost importance so that education in our country achieves its goals and objectives.

الكلمات المفتاحية

لتقويم ، التقويم التربوي Calendar, Educational Calendar