التدوين
Volume 11, Numéro 1, Pages 45-81
2019-01-31

رؤية فلسفية لموقف المجتمع من نسويَّة الفن

الكاتب : هالة محجوب خضر محمد محمد .

الملخص

ملخص البحث نتناول هذا البحث تحت عنوان " رؤية فلسفية لموقف المجتمع من نسويَّة الفن " مشيرة من خلاله إلى الأسباب والداعيات التي أدت إلى خلو الساحة الفنية بمجالاتها المختلفة من إبداعات المرأة الفنية مع الإشارة إلى مواقف الفلاسفة منها والتي كان يجب أن تكون مخالفه للعامة من الناس لتميزهم إلا أن الواقع كان مؤلم بما حمل من نكسات فنيه ونفسيه واجتماعيه للمرأة ترتب عنها حدوث استعبادٍ فكري وفَنّي وثقافي لها منذ فجر التاريخ وحتى يومنا هذا للمرأة، وقد كانت تجول في فكرى بعض التساؤلات منها: - 1. هل الفن رجل فقط؟ وهل سيأتي اليوم الذي يتلاشى فيه التمييز على أساس الجنس البشري؟ 2. لماذا غابت المرأة عن تاريخ الفن؟ ولماذا كان حضورها النادر مشروطًا بتبعية الفنان الرجل؟ 3. لماذا توضع الفنانة الرسامة في منزلة أقل من منزلة الرسامين الذكور؟ وهل هن لم يكن يعرفن كيف يرسمن أو ينحتن؟ 4. لماذا تم تَعَمُّد إقصاء المرأة من النشاط الفني؟ 5. ما هي العوامل والظروف التاريخية التي أدت إلى ظهور إبداع المرأة؟ وهل أمسى كل ما تصبو إليه المرأة هو أن تتساوى فَنّيًا بالرجل فقط؟ 6. لماذا اتخذ الفلاسفة موقف الرافض للمرأة عبر العصور التاريخية؟ أما عن المناهج المُتّبعة في هذا البحث، فهي: المنهج التاريخي، والمنهج التحليلي. يتألف البحث من: مقدمة، ومبحثين، وخاتمة، وأعقبته بقائمة المصادر والمراجع. أما المبحث الأول، وعنوانه: "موقف وآراء الفلاسفة من المرأة عبر العصور التاريخية"، ويتضمن هذا المبحث: - أ- مكانة المرأة في الفلسفة اليونانية. ب- مكانة المرأة في الفلسفة المسيحية. ج- مكانة المرأة في الفلسفة الحديثة. أما المبحث الثاني، وعنوانه: "دور الحركات النسويَّة في إظهار اللمسات النسويَّة الفَنّية"، ويتضمن هذا المبحث: - أ-ماهية وتيارات الحركة النسويَّة. ب- أهداف الحركة النسويَّة الفنية. ج-ـنماذج من تاريخ الفن النسويّ. أما الخاتمة، فقد دَونت فيها الباحثة أهم النتائج التي انتهت إليها، وقد أعقبت الخاتمة قائمة ضمنتها أهم المصادر والمراجع التي اعتمدت عليها في إعداد البحث. الكلمات المفتاحية: الهيمنة الذكورية، المرأة والفلاسفة، الحركات النسويَّة، نساء فنانات Vision of the philosophical position of the society of feminist art Abstract: We address this research under the title "Philosophical vision of the position of society of feminism of art", pointing to the reasons and da'wa that led to the absence of the artistic scene in various fields of women's artistic creations with reference to the positions of the philosophers of which should have been a public statement of people to distinguish them, The reality was painful, which caused the setbacks of artistic and psychological and social for women resulted in the enslavement of intellectual and artistic and cultural since the dawn of history to this day to women, has been wandering in the idea of some of the questions, including: 1. Is art only a man? Will the day come when discrimination on the basis of mankind will disappear? 2. Why did women miss the history of art? Why was her rare presence conditional on the artist's dependence on the man? 3. Why is the painter placed in a position inferior to that of male painters? Did they not know how to embellish or sculpt? 4. Why was women excluded from artistic activity? 5. What are the factors and historical circumstances that have led to the emergence of women's creativity? Is all what the woman aspires is to be technically equal to the man only? 6. Why did philosophers take a position that rejects women through historical times? As for the methods used in this research, they are: the historical approach, and the analytical approach. The research consists of: an introduction, two papers, a conclusion, followed by a list of sources and references. The first topic, entitled "The position and views of philosophers of women through the historical ages", includes this subject: A- The status of women in Greek philosophy. B - The status of women in Christian philosophy. C - the status of women in modern philosophy. The second topic, entitled "The Role of Women's Movements in Showing Women's Artistic Touch", includes the following: (A) The nature and trends of the feminist movement; B- The objectives of the feminist women's movement. C- Models from the History of Feminist Art. As for the conclusion, the researcher wrote the most important results that ended. The conclusion was followed by a list of the most important sources and references on which the research was based. Keywords: Male domination, Women and philosophers, Feminist Movements, Women Artists.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الهيمنة الذكورية، المرأة والفلاسفة، الحركات النسويَّة، نساء فنانات ; Keywords: Male domination, Women and philosophers, Feminist Movements, Women Artists.