مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 9, Numéro 30, Pages 383-390
2017-09-01

الدافعية للتعلم وعلاقتها بالتحصيل الدراسي دراسة ميدانية لتلاميذ السنة أولى ثانوي بمدينة الوادي

الكاتب : بن موسى عبد الوهاب . أبي مولود عبد الفتاح .

الملخص

The aim of this study was to reveal the relationship between motivation for learning and achievement in the first year secondary students, descriptive study in El Oued city in the academic year 2014-2015. The sample of the study consisted of 72 students. The researcher used the measure of motivation for learning by Prof. Ahmed Duqa and others. The study reached the following results: - There is a relationship between motivation for learning and achievement in the first year secondary students. - There are statistically significant differences in scholastic achievement among students of the first year secondary by sex variable in favor of females. - There are statistically significant differences in motivation for learning among students of the first secondary year according to gender variable in favor of females. هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العـلاقة بين الدافعية للتعلم والتحـصيل الدراسي لدى عينة من تـلاميــذ السنـة أولى ثانوي دراسة وصفية بمدينة الوادي للــسنـة الدراسيــة 2014/2015، تكونت عينـة الدراسة من 72 تلمـيذا وتلميذة واستخدم الباحث مقياس الدافعية للتـعلم للأستاذ الدكتور أحمد دوقـة وآخرون وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: -توجد علاقة بين الدافعية للتعلم والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي. _توجد فروق دالة إحصائيا في التحصيل الدراسي بين تلاميذ السنة أولى ثانوي حسب متغير الجنس وذلك لصالح الإناث. _توجد فروق دالة إحصائيا في الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي حسب متغير الجنس وذلك لصالح الإناث.

الكلمات المفتاحية

Motivation to learn - Academic achievement لدافعية للتعلم -التحصيل الدراسي.