مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 9, Numéro 30, Pages 109-116
2017-09-01
الكاتب : فاتح الدين شنين فاتح الدين .
هدفت الدراسة الحالية لتحديد أهم الاحتياجات التدريبية لمعلمي المدارس الابتدائية على عينة تم اختيارها بطريقة عشوائية عنقودية تكونت من (64) معلما بالمقاطعة السادسة لمدينة ورقلة في الموسم الدراسي: 2015/2016، وقد اعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي، واستعمل استمارة الاحتياجات التدريبية لجمع البيانات، وأهم ما خلصت إليه الدراسة هو: أن هناك احتياجات تدريبية ماسة لدى عينة الدراسة في الكفاءات الفرعية لأبعاد الاستمارة: التخطيط والتنفيذ والتقويم. The study aimed to identify the most important training needs selected in a random clustered sample consisting of (64) elementary school teachers in the 6th district of Ouargla city in the academic year 2015/2016. The researcher adopted the analytical descriptive method and the training needs questionnaire, and the most important finding in the study is: There are urgent training needs in the study sample in the sub-competencies of the dimensions of the form: planning, implementation and evaluation.
الاحتياجات، التدريب، معلم المدرسة الابتدائية Needs, Training, Primary School Teachers
Proof Essam Gaber Ramadan
.
ص 118-167.
بدادرة سيف الدين
.
زرقان ليلى
.
ص 467-494.
والي فطوم
.
جلاب مصباح
.
مام عواطف
.
ص 510-523.
رقوب جهينة
.
خنيش يوسف
.
ص 315-332.