مجلة الميدان للدراسات الرياضية و الإجتماعية و الإنسانية
Volume 1, Numéro 1, Pages 61-70
2018-01-01

تصورات أساتذة علوم وتقنيات الأنشطة البدنية والرياضية حول صعوبات تطبيق نظام( ل.م.د) من حيث الهياكل و الوسائل و التأطير

الكاتب : حمادي عامر . بن شويطة بلقاسم . بلم عصام .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تصورات أساتذة علوم وتقنيات الأنشطة البدنية والرياضية حول الصعوبات التي تواجه تطبيق نظام (ل.م.د) في الجامعات الجزائرية في ضوء متغيري الهياكل و الوسائل والتأطير. تكونت عينة البحث من 18 أستاذ دائم على مستوى جامعتي قسنطينة 2 وسطيف 2 ، ولأجل تحقيق هدف الدراسة إعتمد الباحثين على الإستبيان كأداة لهذا البحث تكون من 24 سؤال موزعين على محورين:الهياكل والوسائل- التأطير. أظهرت نتائج الدراسة وجود صعوبات تعرقل تطبيق نظام (ل.م.د) على مسوى كل من الهياكل والوسائل والتأطير. ومن هذا المنطلق تقدم الباحثين بمجموعة من التوصيات والإقتراحات في هذا الموضوع. Abstract : The aim of this study was to identify the perceptions of the professors of science and techniques of physical and sports activities about the difficulties facing the application of the system (LMD) in Algeria in the light of structural variables, means and framing. The research sample consisted of 18 permanent professors at the level of Constantine 2 and Setif 2 universities. In order to achieve the goal of the study, the researchers relied on the questionnaire as a tool for this research, consisting of 16 questions divided into two axes: structures and means- framing. The results of the study revealed the existence of difficulties that impede the application of the system (LMD) on the level of both structures and methods and framing. From this point of view, the researchers presented a set of recommendations and suggestions on this subject.

الكلمات المفتاحية

نظام (ل.م.د) – الأساتذة –الهياكل و الوسائل- التأطير. LMDSystem - Teachers - Structures and means - Framing