الخطاب
Volume 14, Numéro 1, Pages 17-66

الرؤية الابستمولوجية لنظرية الاتصال الأدبي من التفسير إلى التأويل

الكاتب : مراد مبروك .

الملخص

ملخص البحث يعنى هذا البحث بالرؤية الإبستمولوجية التي انطلقت منها نظرية الاتصال الأدبي في الدرسين النقديين القديم والحديث متضافرة مع بعض الدراسات البينية لاسيما الدراسات الهندسية والاجتماعية والإعلامية واللغوية وأخيرا الأدبية والنقدية ، وهي رؤية تشكل القاعدة المركزية للنظرية على المستويات المعرفية والفلسفية والجمالية والنقدية بداية بالمرحلة التفسيرية في الدرس اليوناني والعربي القديم مرورا بالمرحلة النصية والتأويلية وصولا في النهاية إلى استراتيجية الاتصال في النص الأدبي . ومن ثم جاءت المعالجة في مفتتح و ثلاثة محاور هي المفتتح : ويعني بمفهوم النظرية في علاقاتها بالأصول بالمعرفية والفلسفية والجمالية والنقدية التي انطلقت منها نظرية الاتصال الأدبي • المرحلة التفسيرية وإرهاصات النظرية : وتعنى بمعالجة الأبعاد المعرفية والفلسفة والجمالية والنقدية التي انطلقت منها هذه النظرية في أصولها المركزية عند اليونان والعرب والقدامي . • المرحلة البينية النوعية وتشكيل النظرية : وتعني بالدراسات البينية التي انطلقت منها نظرية الاتصال في الدراسات الهندسية والاجتماعية والإعلامية واللسانية والنقدية على أسس معيارية • المرحلة التأويلية والرؤية التكاملية للنظرية : وتعنى بالدراسات النقدية العربية التي عمدت إلى تطوير نظرية التلقي تطويرا نوعيا ، وأضافت إليها أبعادا معيارية ومحاور أساسية أدت لميلاد نظريات جديدة هي نظرية الاتصال الأدبي التي خرجت من عبادة نظرية التلقي لكونها مكملة لها ومعالجة لبعض مزالقها النقدي، وغيرها من نظريات نقدية أخرى . • ( الكلمات المفتاحية : الرؤية الابستمولوجية – مركزية المعنى – استراتيجية الاتصال – المركزية والتحول – التلقي الانحرافي ) The epistemological vision of the literary communication theory from explanation to interpretation A critical interdisciplinary approach Abstract: This research is interested in the epistemological vision that grounded the literary communication theory in the classical and modern criticism in collaboration with interdisciplinary research particularly engineering studies, sociology, media studies, linguistics, literary studies and criticism. It is a vision that format the central base for the theory in epistemological, philosophical, aesthetic, critical levels, starting from the explanation stage in the classical Greek and Arabic studies via the textual and hermeneutic stage to the communication strategy of literary text. Hence, this tackle came in three dimensions: • The introduction: it is interested in the concept of theory and its relation to the epistemological, philosophical, aesthetic, critical fundamentals that produced the literary communication theory. • The explanation level and the anticipations of the theory: It tackles the epistemological, philosophical, aesthetic, critical dimensions that produced the theory in its central founding of ancient Greeks and Arabs. • The interdisciplinary stage and the formation of the theory: It is interested in the interdisciplinary studies that the theory of communication emerged from in engineering studies, sociology, media studies, linguistics, literary studies and criticism on imperative bases. • The interpretive stage and the integrative vision of theory: it is interested in the Arabic critical studies that aimed at developing the theory of reception and added imperative dimensions and basic pillars that led to the emergence of new theoris such as the theory of literary communication that adds to the reception theory and avoid its imperfections as well as other critical theories. Keywords: Epistemological vision, the centrality of meaning, the communication strategy, centrality and changing, deviated reception.

الكلمات المفتاحية

• ( الكلمات المفتاحية : الرؤية الابستمولوجية – مركزية المعنى – استراتيجية الاتصال – المركزية والتحول – التلقي الانحرافي ) ; Keywords: Epistemological vision, the centrality of meaning, the communication strategy, centrality and changing, deviated reception.