مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 8, Numéro 2, Pages 94-113
2019-02-01

أهمية علم العقيدة في تأصيل المناهج الجامعية The Importance Of Belief’s Science, In Consolidating Of Significance Curriculum’s University

الكاتب : ورنيقي محمد . العطري بن عزوز .

الملخص

تعالج هذه الدراسة دور العلوم الإسلامية في الحفاظ على هوية وبناء المجتمع الإسلامي، وقد ركزت على علم العقيدة باعتباره قطب الرحى في إصلاح العلوم الإسلامية، ولذا كان البحث موسوما بــ:" أهمية علم العقيدة في تأصيل المناهج الجامعية وتحقيق التكامل المعرفي" في محاولة للوقوف على الدور الريادي لهذا العلم في إعداد وتأصيل المناهج الجامعية بكل تخصصاتها من أجل تحقيق تكامل العلوم ، والوقوف على مظاهر القصور وفقدان الفاعلية، حيث يلاحظ أن هذه العلوم تخلت عن وظيفتها في جانبها العملي، وأضحت مجرد معارف نظرية ليس لها تنزيل واقعي أو تغيير فعلي في مجال تطوير العلوم وتقدم المجتمع. وقد قسم البحث إلى مبحثين، تناول المبحث الأول: مفاهيم ومضامين علم العقيدة من حيث التعريف والأهمية وعلاقة علم العقيدة بالعلوم الشرعية. وتناول المبحث الثاني دور علم العقيدة الإسلامية في تأصيل المناهج الجامعية من خلال التعرف على معنى تأصيل المناهج الجامعية والدور المحوري الذي يلعبه علم العقيدة في التكامل بين العلوم كلها، ثم تحدثت الدراسة عن خطوات تفعيل دور علم العقيدة في القيام بوظيفته الفاعلة، مع الإشارة إلى بعض المعوقات وسبل تجاوزها، وتأتي الخاتمة متضمنة نتائج البحث وتوصياته. Abstract: This study examines the role of Islamic sciences in the preservation of the identity and build an Islamic society, has focused on science doctrine as a millstone pole in the reform of Islamic science, so the search is marked by: "The importance of science doctrine in the origination of university curricula and to achieve integration of knowledge" in an attempt to stand the leading role of this science in the preparation and rooting university curricula in all specialties in order to achieve the integration of science, and identify inefficiencies and loss of efficiency, as is noted that these sciences abandoned her job in the practical part, and become merely theoretical knowledge does not have to download a realistic or actual change in the development of science and the progress of society. The research was divided into two sections, the first section dealt with: concepts and content knowledge of doctrine in terms of the definition and the importance of science and the relationship of doctrine and Forensic science . And taking the second topic the role of knowledge of the Islamic doctrine in the origination of university curricula through identifying the meaning of rooting university curricula and the pivotal role played by the science of doctrine in integration of the whole of science, and then talked about the steps to activate the role of the science doctrine in doing his job effectively, with reference to some of the obstacles and ways overcome, and come the conclusion, including search results and recommendations.

الكلمات المفتاحية

Keywords: Creed - Identity – Methodologies /or Curriculum - University -Knowledge – Root, significance, ; الكلمات المفتاحية: العقيدة-الهوية – المناهج – الجامعية-المعرفة – التأصيل