مجلة العلوم الإسلامية والحضارة
Volume 4, Numéro 1, Pages 195-212
2019-01-30

ملامح تجديد البلاغة في مدرسة التفسير البياني

الكاتب : ولد النبية يوسف .

الملخص

ابتغينا في هذه الورقة البحثية أن نستبين ملامح تجديد البلاغة في مدرسة التفسير البياني؛ حيث حاولت هذه المدرسة أن تضفي على الدرس الإعجازي البلاغي روحا جديدة. وقد ارتكزت هذه الورقة على ثلاثة عناصر رئيسة؛ أولها: الدرس البلاغي بين المعيارية والوصفية. وثانيها: التطبيقات البلاغية في التفاسير، وقد مثّلنا لذلك بتفسيري الزمخشري والطاهر بن عاشور. وثالثها: مظاهر تجديد البلاغة في مدرسة التفسير البياني، مركّزين الحديث على ثلاثة أعلام؛ سيد قطب، وعائشة عبد الرحمن، وفاضل السامرائي. ثم ختمنا هذه الورقة ببعض النتائج مشفوعة ببعض التوصيات. Astract This paper aims at reflecting the features of the rhetoric renewal in the School of Interpretation. This school attempted to introduce a new spirit to the miraculous rhetorical lesson. This paper is based on three main elements: First, the rhetorical lesson between normative and descriptive. Second, the rhetorical applications in the interpretations in which an interpretation of Zamakhshari and Tahir bin Ashour are illustrated. Third, the characteristics of rhetoric renewal in the school of interpretation of the graphic are presented with a focus on three scholars; Sayed Qutb, Aisha Abdul Rahman and Fadel Samurai. In conclusion, some recommendations are made.

الكلمات المفتاحية

تجديد البلاغة؛ مدرسة التفسير البياني؛ الدرس الإعجازي البلاغي؛ المعيارية؛ الوصفية.. ; rhetoric renewal; School of Interpretation; miraculous rhetorical lesson; normative; descriptive..