مجلة العلوم الإسلامية والحضارة
Volume 4, Numéro 1, Pages 91-120
2019-01-30

عقيدة اليهود في الأسماء والصفات من خلال نصوص التوراة

الكاتب : للا عائشة عدنان .

الملخص

إن الدعوة إلى وحدانية الله عز وجل، هي أصل كل الرسلات السماوية، وما من نبي إلا ودعا قومه إلى وحدانيته وحده دون غيره من المخلوقات، إلا أن اليهود فقد انحرفوا في أسماء الله وصفاته كما انحرفوا في جوانب أخرى من العقيدة، فقد ورد في نصوص العهد القديم أسماء متعددة للإله بعضها يدل على إثبات التوحيد لله تعالى بأسمائه وصفاته، والبعض الآخر يدل على انحرافهم عن جادة الصواب، فنهاك بعض الأسماء توحي بالخصوصية، كما أن بعضها يفيد المرحلة؛ بمعنى أن اسم الله عرفوه في فترة من الزمن وقبل ذلك كان خافياً عنهم، فانحراف اليهود عن العقيدة التي جاء بها النبي موسى عليه السلام، أسقطهم في التخبط في أسماء وصفات الله تعالى، فجحدوا في صفات الكمال واستبدلوها بصفات النقص التي لا تليق بالذات العلية، وإن أثبتوا صفات الكمال لله تعالى يقرنونها بالتشبيه والتجسيم، أو يلصقون بها زيادات تفسد معناها وتخرجها عن حقيقتها، أو يأتون بصفات أخرى تعارضها، فلم تبق لها الدلالة على الكمال المطلق لله سبحاته وتعالى، وهذا ما يجعل القارئ يشكك في قدسية كتب اليهود، ويحكم على أن اليهود قد أشركوا بالله في باب الأسماء والصفات. The call to the oneness of Almighty God is the origin of all Divine Messages. In addition, all prophets invited their people to the unity of God. However, the Jews deviated from the true way in the names and attributes of God as they deviated in other aspects of the doctrine. Therefore, in the texts of the Old Testament, there are several names of the God. Some of them indicate the oneness of God in his names and attributes, while others indicate their deviation from the truth; some of these names suggest privacy, and others refer to a stage, in the sense that they knew the name of God in a period before it was unknown from them. The deviation of the Jews from the doctrine revealed to the Prophet Moses dropped them in the confusion in the names and attributes of God; and they denied his qualities of perfection and replaced it with the qualities of imperfection that are not worthy of the Holy Self. Moreover, if they prove certain qualities of perfection to the Almighty God, they associate it with the anthropomorphism, or they added some concepts, which corrupt the meaning; or they associate it with some incompatible attributes. Thus, it did not remain the sign of the absolute perfection of Almighty God, and this makes the reader doubts the sanctity of Jewish books, which led him to judge that the Jews were polytheists in the section of God's names and attributes.

الكلمات المفتاحية

الأسماء، اليهود، الشرك، التوحيد، الصفات.