التكامل الاقتصادي
Volume 5, Numéro 2, Pages 60-79
2017-06-30

واقع تطبيقات التجارة الالكترونية وانعكاساتها على الاقتصاد الجزائري

الكاتب : عبد الرحيم بلبالي . خير الدين تشوار .

الملخص

في ظل نمو حجم المعاملات التجارية، تحتل التجارة الالكترونية مكانة هامة في الصفقات التجارية بمختلف أشكالها، وهو ما تؤكده الأرقام الصادرة عن الهيئات المختصة الدولية، لكن بالمقابل، تعاني التجارة الالكترونية على مستوى الجزائر والدول النامية عموما من تأخر في التفعيل والتطبيق، لابد من أنه يرجع لعدة عوامل تتراوح من غياب ثقافة التسوق الالكتروني إلى ضعف في وسائل الدفع الالكتروني، سنحاول في دراستنا هذه الإشارة لأهمية التجارة الالكترونية وواقعها في الجزائر وكيفية تفعيلها بشكل يتماشى ومتطلبات العصر، ومحاولة إيجاد الحلول المناسبة لتحقيق مستويات مقبولة لها. With the growth in the volume of commercial transactions, e-commerce occupies an important place in various forms of business transactions, as confirmed by the figures issued for international competent bodies, but in contrast, e-commerce at the level of Algeria and developing countries in general suffers from delayed activation and application, it has to be due to several factors ranging from the lack of e-shopping culture to a weakness in electronic payment methods, we will try this in our study to note the importance of e-commerce and its reality in Algeria and how to operationalize it in a manner consistent with the requirements of the Times, and to try to find appropriate solutions To achieve acceptable levels.

الكلمات المفتاحية

التجارة الإلكترونية، تسويق إلكتروني، وسائل الدفع الإلكتروني. e-commerce, e-marketing, electronic payment methods.