التكامل الاقتصادي
Volume 5, Numéro 1, Pages 367-418
2017-03-30

التدوير الوظيفي وعلاقته بإعداد قيادات الصف الثاني من وجهة نظر موظفي جامعة الاستقلال/فلسطين

الكاتب : حسين خليل عبد القادر .

الملخص

ملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف إلى واقع التدوير الوظيفي في جامعة الاستقلال من وجهة نظر موظفيها، ومدى مساهمته في إعداد قيادات الصف الثاني، ومعرفة أهم المعوقات التي تواجه عملية التدوير الوظيفي في الجامعة. واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي في الحصول على بيانات الدراسة بالاعتماد على الاستبانه لجمعها، وتم توزيع 100 استبانه على مجتمع الدراسة أستعيد منها (96) أستبانة، تم إدخالها إلى الحاسوب لمعالجتها إحصائياً باستخدام برنامج الرزم الإحصائية SPSS. أظهرت الدراسة العديد من النتائج كان أبرزها: أن التدوير الوظيفي يسهم في تقديم خدمات مميزة، وأنه يكسب الموظفين خبرات جديدة ويعمل على الاستفادة من القوى البشرية بشكل أفضل، وأن التدوير سبب في تبادل المعارف والخبرات. ويتم التدوير بناءً على التقييم السنوي للموظف، وأن إجراءات التدوير الوظيفي معروفة ومعلنة للجميع، وبدرجة متوسطة من آراء المبحوثين. والتدوير يسهم في اكتشاف القيادات المبدعة، ويسهم في أكساب الموظف مهارات قيادية، فيما أن التدوير يساهم في تمكين الموظفين وأن توفر المعلومات عن التدوير يسهم في إعداد قيادات الصف الثاني. أوصت الدراسة بعدة توصيات هامة منها: ضرورة وضع خطة إستراتيجية واضحة لعملية التدوير الوظيفي وبما يتلائم مع الهيكل التنظيمي للجامعة، لما له من أهمية في تحسين أداء الموظفين وخلق قيادات الصف الثاني، مع الالتزام بالوصف الوظيفي أثناء عملية التدوير الوظيفي. وتطبيق أسلوب التدوير الوظيفي على جميع موظفي الجامعة دون استثناء عن طريق وضع معايير واضحة وثابتة لعملية التدوير والابتعاد قدر الإمكان عن الميزاجية والشخصية في عملية التدوير. وأشعار الموظفين في الجامعة بأهمية التدوير الوظيفي وان المقصود منها هو رفع كفاءاتهم وإعدادهم لتولي مناصب جديدة وليست عقاب لهم. وعقد دورات تدريبية متخصصة في استيعاب وإدراك أهمية أسلوب التدوير الوظيفي ودوره في تأهيل وإعداد ورفع قدرات الموظفين، وبالتالي تجهيزهم لتولي مناصب قيادية في الجامعة. Abstract The study aimed to identify the reality of the job rotation at Alistqlal University from the point of view of its employees and its contribution to the preparation of the leaders of the second grade, and to know the most important obstacles that facing the process of job rotation in the university. The researcher used the analytical descriptive method to obtain the data of the study which based on the questionnaire to collect it, and 100 questionnaires were distributed to the study population, and (96) were returned, and enter them to the computer in order to processing them statistically by using SPSS. The study showed several results, the most important is: that the job rotation contributes to presenting special services, and make the employees earn new experiences and works to better utilize human resources. And that the recycling is the reason for the exchange of knowledge and experience. And the procedures of the job rotation are known and advertised to all and to a medium degree of respondent’s opinions. The recycling contributes to the discovery of creation leaders, and contributes to the employee's skills while recycling contributes to the empowerment of staff and provides information about recycling that contributes to the preparation of second –grade leaders. The study recommended several important recommendations, including: the need to develop a clear strategic plan for the process of job rotation and in accordance with the organizational structure of the university, because of its importance in improving the performance of employees and the creation of leaders of the second grade, while adhering to the job description during the process of job rotation , and to apply the method of rotation to all employees of the university without exception by establishing clear and consistent criteria for the process of recycling , and make the employees of the university noticed the importance of job rotation , and the meaning of it is to raise their competencies and prepare them to take up new positions and not punish them. And the holding of specialized training courses in understanding and knowing the importance of the method of job rotation and its role in the rehabilitation and preparation and upgrading of staff, and thus equip them to take up positions of leadership at the university

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التدوير الوظيفي- إعداد قيادات