مجلة الحقيقة
Volume 3, Numéro 4, Pages 99-150

واقع المناخ التنظيمي في الجامعة الأردنية من وجهة نظر رؤساء الأقسام الأكاديمية

الكاتب : محمد فالح أحمد الحنيطي .

الملخص

ملخص الدراسة هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع المناخ التنظيمي في الجامعة الأردنية من وجهة نظر رؤساء الأقسام الأكاديمية، وشمل مجتمع الدراسة كافة الرؤساء البالغ عددهم (68) رئيساً أكاديمياً وزعت عليهم الاستبانة المطوّرة خصيصاً لشمول مختلف أبعاد المناخ التنظيمي الستة: بعد أداء الإدارة، بعد الاتصالات، بُعد التعاملات بين العاملين، بُعد تحفيز العاملين، بُعد اتخاذ القرار، وبُعد تقييم أداء العاملين، وحصل الباحث على (49) استجابة فعلية، أي ما يزيد على 72% من مجتمع الدراسة. وقد صمّم الباحث وطّور استبانة المناخ التنظيمي التي اشتملت على قسمين، الأول منها يشمل المعلومات العامة والثاني فقرات الاستبانة الموزعة على أبعاد المناخ التنظيمي الستة. وأظهرت نتائج الدراسة مستوى متوسطاً من استجابات المبحوثين على البُعد الكلي للمناخ التنظيمي والأبعاد الأخرى المختلفة، بحيث احتل بُعد أداء الإدارة المرتبة الأولى بمتوسط حسابي بلغ (3.52)، واحتل بُعد نمط تقييم الأداء المرتبة الأخيرة بمتوسط حسابي قدره (3.22)، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى الدلالة  = 0.05) بين المتوسطات الحسابية على البُعد الكلي والأبعاد الأخرى تعزى إلى متغيرات الجنس والكلية وسنوات الخبرة. بينما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً على البُعد الكلي وأبعاد أداء الإدارة والاتصالات والتعامل بين العاملين والتحفيز والتقييم تعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية، ولكنها أظهرت وجود فروق دالة إحصائياً على بُعد اتخاذ القرار يُعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية. وعند تحليل البيانات أظهرت النتائج أن هذه الفروق الدالة إحصائياً كانت لصالح فئة الأساتذة المساعدين والأساتذة على حساب الأساتذة المشاركين. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات الهادفة إلى تحسين المناخ التنظيمي وتقوية الارتباط بالمنظمة والولاء لها، من أهمها: الاهتمام الكافي بمشكلات العاملين من مكافآت وعلاوات وخلافه، إفساح المجال أمام المشاركة في مناقشة وصنع القرار بتوفير المعلومات والوقت الضروري للدراسة والحوار حولها، وعقد دورات علمية وعملية في الإدارة التطبيقية للمستويات الإدارية كافة، تحديث الأنظمة والتشريعات الإدارية المتبعة في الجامعة، ثم تشجيع البحوث والدراسات الإدارية التطبيقية في مجال الإدارة الجامعية. Abstract This study aimed to acknowledge the state of organizational climate and the attitudes of academic chairmen in the University of Jordan towards-that climate. The population of the study consisted of all academic chairmen, about (68), but only (49) of them, 72% of the population participated in the study, and was considered as the sample. The study used a questionnaire developed by the researcher to cover the dimensions of performance of administration, communications, and relationships between colleagues, decision-making, and evaluation. The questionnaire consisted of two parts: personal information, which formed the independent variables, and, the questionnaire paragraphs distributed between the organizational climate dimensions. Means, standard deviation, percentage, one-way analysis of variance, T-test, F-test and Post-Hock test were employed to analyze the data. The level of statistical significance was set at 0.05. The results of this study showed a-medium attitudes towards the total dimension of organizational climate and the other dimensions. The dimension of performance of administration came at the upper rank with a mean of 3.52, while the dimension of evaluation came at the lower rank with a mean of 3.22. The results also showed that there were no significant differences in the total dimension and other dimensions between means attributed to gender, faculty, and experience. At the same time, the results showed that there were significant differences between means in the dimension of decision - making attributed to academic rank. These differences were in favor of assistant and full professors. The study recommended to pay attention to the personal problems of academic chairmen and to help in their solution to create and put in action a fair and objective rewards and salaries, to encourage participation of all members in decision-making by presenting information and data and allowing time to discuss and study, to hold practical and theoretical courses on administration, and to modernize the administrative rules, and to promote the studies on practical and theoretical administration.

الكلمات المفتاحية

المناخ التنظيمي ،الجامعة الأردنية،رؤساء الأقسام الأكاديمية