مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 5, Numéro 2, Pages 315-338
2018-12-30

دور الإدارات المدرسية في تعزيز الأمن الفكري للمتعلمين – دراسة ميدانية على المدارس الحكومية في مدينة الخليل

الكاتب : ابراهيم المصري المصري .

الملخص

ملخص دور الإدارات المدرسية في تعزيز الأمن الفكري للمتعلمين – دراسة ميدانية على المدارس الحكومية في مدينة الخليل هدفت الدراسة الحالية التعرف على دور الإدارات المدرسية في تعزيز الأمن الفكري للمتعلمين دراسة ميدانية على المدارس الحكومية في مدينة الخليل، وتكونت عينة الدراسة من مدراء المدارس في محافظة الخليل والبالغ عددهم (107) مديرا ومديرة، وتكونت أداة الدراسة من (54) فقرة، وقد خرجت الدراسة بمجموعة من النتائج منها: أن الدرجة الكلية لدور الإدارة المدرسية في تعزيز الامن الفكري من خلال تفاعلها مع اولياء الامور جاءت بدرجة كبيرة، أن الدرجة الكلية لدور الإدارة المدرسية في تعزيز الامن الفكري من خلال تفاعلها مع الانشطة المدرسية جاءت بدرجة كبيرة، أن الدرجة الكلية لدور الإدارة المدرسية في تعزيز الامن الفكري من خلال تفاعلها مع المعلمين جاءت بدرجة كبيرة، أن الدرجة الكلية للأساليب التربوية المقترحة لتعزيز الامن الفكري في المدرسة جاءت بدرجة كبيرة جدا وعن أهم الأساليب التربوية المقترحة لتعزيز الامن الفكري في المدرسة تمثلت في: (تكوين الوعي العلمي لدى الطلاب في المحافظة على امن الوطن) معبرا عن درجة كبيرة جدا، ثم جاء في المرتبة الثانية (وضع الطلاب ذوو السلوك المنحرف تحت المراقبة والتوجيه) وجاء في المرتبة الثالثة (تدريب الطلاب على الطرق الشرعية والعلمية في حل المشكلات) وفي الترتيب الرابع (دراسة الأسباب الحقيقة للسلوك والفكر المنحرف) وقد أوصت الدراسة بمجموعة من النتائج منها: 1. توصي الدراسة الحالية ضرورة غرس المبادئ الدينية المشروعة في المدرسة للحد من ظاهرة الانحراف في المجتمع. 2. مشاركة الإدارة المدرسية والمعلمين للحد من الانحرافات السلوكية والسعي لتحقيق الأمن الفكري في المدارس. الكلمات المفتاحية : الإدارات المدرسية -الأمن الفكري للمتعلمين –المدارس الحكومية Abstract The role of school administrations in enhancing the intellectual security of learners - A field study on public schools in the city of Hebron The present study aimed at identifying the role of the school administrations in enhancing the intellectual security of the learners. A field study was conducted on the public schools in the city of Hebron. The sample of the study consisted of (107) directors and directors. The study tool consisted of (54) Study with a number of results including: • The overall degree of the role of the school administration in enhancing intellectual security through its interaction with the parents came to a great extent.The overall degree of the role of the school administration in enhancing intellectual security through its interaction with school activities came to a great extent. The overall degree of the role of school administration in enhancing intellectual security through its interaction with teachers came to a great extent. The overall degree of educational methods proposed to enhance intellectual security in the school came to a very large extent and the most important educational methods proposed to enhance intellectual security in the school were: (the formation of scientific awareness of students in the maintenance of homeland security) expressed a very high degree, The second place (the status of students with deviant behavior under supervision and guidance) came in third place (training students on legitimate and scientific methods to solve problems) and in the fourth order (study the real causes of behavior and deviant thought) The study recommended a number of results, including: 1. The present study recommends the need to instill legitimate religious principles in school to reduce the phenomenon of deviation in society. 2. Participation of the school administration and teachers to reduce behavioral deviations and the pursuit of intellectual security in schools.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : الإدارات المدرسية -الأمن الفكري للمتعلمين –المدارس الحكومية