مجلة الإستراتيجية والتنمية
Volume 3, Numéro 5, Pages 49-72
2013-07-31

التسويق الإلكتروني كمدخل لتحقيق الميزة التنافسية في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية دراسة حالة شركة إتصالات الجزائر- مديرية مستغانم

الكاتب : نورية بن نامة . بغداد كربالي .

الملخص

عرف الاقتصاد العالمي تطورات هامة وثورة تكنولوجية هائلة، حيث أحدثت هذه الثورة تغييرات جوهرية في عالم الأعمال، ومن أهم مظاهر التطور التكنولوجي ظهور شبكة الانترنت، حيث أدى استخدامها في مجال الأعمال إلى بروز مصطلحات ومفاهيم جديدة مثل: الاقتصاد الرقمي، التجارة الإلكترونية، التسويق الإلكتروني ...الخ. فالتسويق الإلكتروني يعتمـد بشكل أساسي على الانترنت كوسيلة اتصال سريعة وسهلة وأقل تكلفة في ممارسة كافة الأنشطة التسويقية، حيث يساهم في تحسين مستوى الخدمات المقدمة للزبائن وهذا من خلال التعرف بصورة تفاعلية أكبر على حاجاتهم ورغباتهم والتلبية الفورية لطلباتهم، كما يساهم في تقليص التكاليف الخاصة بطباعة وتوزيع الكتالوجات الترويجية، اختصار منافذ التوزيع وتحسين جودة المبيعات بسبب المنافسة بين المؤسسات العارضة على المواقع المخصصة لها على الانترنت مما يؤدي إلى انخفاض الأسعار، إتاحة فرص جديدة لانتشار السلع والخدمات والوصول إلى الأسواق العالمية كل هذا يخلق قيمة مضافة للزبائن تساهم في كسب رضاهم وولاءهم مما يؤدي إلى زيادة المبيعات والأرباح وبالتالي كسب ميزة تنافسية. ومن خلال الدراسة الميدانية وجدنا أن استخدامات التسويق الإلكتروني في المؤسسات الجزائرية وبالأخص مؤسسة اتصالات الجزائر انحصر في تعريف المؤسسة بنفسها وبعروضها وبمختلف أنشطتها والترويج والإشهار لخدماتها وعرض أسعارها والاتصال بالموردين وبالزبائن والرد على انشغالاتهم. Abstract: the global economy Knows an important developments and massive technological revolution, which brought about this revolution changes and fundamental shifts in the business world, and one of the most important aspects of technological development advent of the Internet, where the use in the field of business to the emergence of new terms and concepts such as the virtual economy, e-commerce, e-marketing, etc.. the e-marketing is depends mainly on the Internet as a communication quick, easy and less expensive to exercise all marketing activities, contributing to improving the level of services provided to customers and this by identifying interactive greater needs and desires and satisfaction immediate applications, also contributes to the reduce costs of printing and distributing catalogs promotional, prefix distribution outlets and raise the quality of sales due to competition among institutions crossbar on sites allocated to them on the Internet, leading to a low price, providing new opportunities for the spread of goods and services and access to global markets all this creates added value for customers contribute to gain satisfaction and loyalty, leading to increased sales and profits and thus gain a competitive advantage. And through field study, we found that uses e-marketing in the Algerian institutions and especially Algeria Telecom Corporation was limited to in the definition of the institution it self and their offers and various activities promoting and advertising their services, prices and contact suppliers and customers and respond to their concerns.

الكلمات المفتاحية

التسويق الإلكتروني- الإستراتيجيات التسويقية - الانترنت - رضا وولاء الزبون - الميزة التنافسية.