مجلة اقتصاد المال و الأعمال
Volume 2, Numéro 4, Pages 20-52

محددات توجه الشباب الجامعي نحو النشاط المقاولاتي - دراسة ميدانية على عينة من الشباب الجامعي-

الكاتب : عبد القادر هاملي . مصطفى حوحو .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز واقع روح المقاولاتية لدى الشباب الجزائري، وتحديد الدور الذي تلعبه محددات المقاولاتية من أجل خلق هذه الرغبة لدى الشباب الجزائري. حيث تم جمع بيانات هذه الدراسة باستخدام استبيان تم توزيعه على حوالي 250 طالب وطالبة من مؤسستين جامعيتين من الغرب الجزائري، حيث أنه ومن بين 250 استبيان تم توزيعه، استرجع 164 فقط. ومن أجل الإجابة على هذه الإشكالية تم استخدام التحليل العاملي التوكيدي لتنقية النموذج وتحديد الأبعاد الرئيسية المكونة لمحددات المقاولاتية، وتم استخدام النمذجة باستخدام المعادلات الهيكلية باستخدام مقاربة PLS-PMلاختبار الفرضيات وتحديد العلاقة بين محددات المقاولاتية وروح المقاولاتية لدى الشباب الجزائري. ولقد أظهرت هذه الدراسة عدم وجود تأثير ايجابي لهذه محددات على خلق الروح المقاولاتية لدى العينة المستهدفة، ولقد أوصت الدراسة على ضرورة الاهتمام بهذه الفلسفة من خلال تطوير عمل وبرامج أجهزة الدعم والمرافقة، تعزيز المحيط الاجتماعي، وإعطائه دورا محوريا فيما يخص خلق ثقافة المقاولة لدى الشباب، سواء المتعلمين وغيرهم، إلغاء الفوائد الربوية التي تعتبر من أهم العوائق التي تنفر الشباب الجزائري عن مجال المقاولة مثل ما هو معمول به في بعض الدول المتقدمة أو حتى بعض الدول العربية والافريقية. الكلمات المفتاحة: المقاولاتية، محددات المقاولاتية في الجزائر، دوافع التوجه نحو المقاولاتية، دوافع الشباب الجامعي الجزائري Abstract: The purpose of this paper is to highlight the reality of entrepreneurial spirit among Algerian youth and to determine the role that played by Determinants of entrepreneurship in order to create this desire among Algerian youth. The data were collected through a questionnaire, which was distributed, to about 250 students from two institutions selected from the Algerian west. Out of the 250 questionnaires distributed, only 164 were retrieved and used for analysis. In order to answer this problem. We have used the Confirmatory Factor Analysis (CFA) to purify the model and to determine the main dimensions of Determinants of entrepreneurship. Where the modeling of structural equations was used through the Partial Least Squares - Path Modeling method (PLS-PM), so as to test hypotheses and to define the relationship between Determinants of entrepreneurship and entrepreneurial spirit among Algerian youth The findings of the study revealed there is no positive effect of these Determinants on the creation of the entrepreneurial spirit in the target sample. And it recommended the need to pay more attention to this philosophy by, Developing the work, and programs of the support, and accompaniment apparatus, Enhance the social environment, and give it a pivotal role, in creating a culture of entrepreneurship among young people, both educated and others, The abolition of interest rates, which are one of the most important obstacles, that alienate Algerian youth from the field of entrepreneurship such as those in some developed countries or even some Arab and African countries. Keywords: Entrepreneurship, Determinants of Entrepreneurship in Algeria, Motivation for Entrepreneurship, Motives for Algerian University Youth

الكلمات المفتاحية

المقاولاتية، محددات المقاولاتية في الجزائر، دوافع التوجه نحو المقاولاتية، دوافع الشباب الجامعي الجزائري