الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 11, Numéro 1, Pages 19-28

تصورمقترح للمساءلة الذكية لدى أعضاء هيئة التدريس في القرن الحادي والعشرين" دراسة حالةلجامعة البلقاء التطبيقية

الكاتب : العوالمه عبد الله احمد .

الملخص

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى واقع المساءلة التربويةالمتضمنة في قانون ونظام، وتعليمات جامعة البلقاء التطبيقية المتعلقة بأعضاء الهيئة التدريسية، واستخدم الباحث أسلوب تحليل الوثائق من المنهج النوعي، وذلك بغرض بناء تصور مقترح للمساءلة الذكية لدى أعضاء هيئة التدريسفي جامعة البلقاء التطبيقية في القرن الحادي والعشرين لمواكبة المعايير الوطنية مع المعايير العالمية،وتوصلت الدراسة إلى : - أن المساءلة التربوية المتضمن في قانون ونظام وتعليمات جامعة البلقاء التطبيقية جاءت في أغلبها مساءلة تقليدية وتتمثل فيعقوبات وإجراءاتتأديبية، على حين جاء بعض المواد ضمن معايير المساءلة الذكية. - قام الباحث ببناء تصور للمساءلة الذكية مكونًا من سبعةمعاييرهي: تعزيزالثقة بالنفس وبالغير أهدافًا وأقوا ا، وأفعا ا ل، وتنمية مبادئ التشارك والتفاعل والإبداع والمسؤولية، وتعزيز الجودة المهنية لً التعليمية، وإيجاد نظم للتقويم الشامل، واستخدام أساليب التعزيز والحفز، والشفافية والحوكمة الرشيدة، والتغذية الراجعة. - يوصي الباحث الجامعات الأخرى ببحث إمكانية ا استفادة من التصور المقترح. The present study aimed to explore the reality of educational accountability embedded in the law, regulations and instructions pertaining to faculty staff at Al-Balqa Applied University. The study employed the document analysis from the qualitative approach for the purpose of designing a proposed intelligent accountability model for faculty at Al- Balqa Applied University in the 21 century and creating compatibility between national and international standards of accountability. The results indicated that the reality of accountability included in the law, regulations and instructions pertaining to faculty staff at Al-Balqa Applied University is traditional representing penalties and disciplinary procedures; however, some items classified as intelligent accountability. The study proposed a model for intelligent accountability comprising 7 standards: reinforcing confidence in self and others in terms of objectives and in words; developing interaction, creativity, and responsibility; inforce the vocational and educational quality; creating system for comprehensive evaluations; using reinforcement and encouragement techniques; transparence and rational governance; and feedback. The study offered a package of recommendation to other universities to make use of the proposal.

الكلمات المفتاحية

المساءلة الذكية، أعضاء هيئة التدريس، جامعة البلقاء التطبيقية. Intelligent Accountability, Faculty Staff, Al-Balqa Applied University.