الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 11, Numéro 1, Pages 35-45

مستويا التعبير الإجلالي والاسترسالي وأثرهما في تعلمّ اللغة وتعليمها )قراءة في المستويين من خلال كتابات الحاج صالح(

الكاتب : بكاي غربي .

الملخص

يعتبر الدكتور الحاج صالح من روّاد الدرس اللساني الحديث، قرأ التراث اللغوي العربي واستوعبه جيدا، واطّلع على علوم اللسان في الثقافة الغربية، وأفاد منها في نقد الواقع اللغوي في العالم العربي، كما دعا إلى تغيير مناهج التعليم عامة، وتعليم اللغة العربية على وجه الخصوص، لأنها لا تساير العصر ولا تتناسب وروح العربية التي كان الناطقون بها يستخدمون مستويين من التعبير، المستوى العفوي الاسترسالي، والمستوى الإجلالي الترتيلي، بينما تُدرّس اللغة العربية في جميع مراحل التعليم من الابتدائي إلى الجامعة بمستوى واحد، وهو المستوى الإجلالي، ومنه جاء موضوع بحثي هذا معنونا ب: التعبير ومستوياته عند الدكتور الحاج صالح. The term discourse remains the subject of discussion and variation in the boundaries and parameters, especially in its procedural and conceptual overlap. With the emergence of the new wave of criticism, the critic conflict over the discourse has increased in the field of criticisms and monetary approaches from the field of philology, linguistics, and philosophy and pragmatic. Note that the direct lexical, linguistics definitions.That in the course of her compassion with the human sciences realized that the conceptual and procedural failure of the term discourse in all its critical and cognitive directions, which led to the difficulty in the capture of what it is and recognize the context. Especially when His concept moves from one direction to another and from one approach to another so. That the latter – the discourse – is the subject of intellectual review and an independent field for the production of knowledge. Therefore, this paper tries to monitor these perceptions and the ongoing developments in order to bring together the knowledge and critical practices about the bets of the speech and its prospects in the light of the intersection of the critical methods and the overlap of science.

الكلمات المفتاحية

مستويات التعبير، مستوى السائل التلقائي، المستوى التحفيزي، التعليم، التعليم، الاقتصاد اللغوي، الإغراق. Levels of expression, Fluid Spontaneous Level, Reverential Recitative level, Teaching, Teaching , Linguistic Economy, Glottal Stop, Diphthong.