الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 11, Numéro 1, Pages 28-34

القناع في شعر علي محمود طه

الكاتب : عموري نعيم . عطار عفيفه موحديان .

الملخص

أحد أشكال الرمز في الصورة الشعرية هو القناع. وتقنية القناع تُعَدّ مِن أهمّ التقنيات الشعرية، وأبرز الآليات التي اتّكأ عليها الشعراء في عملية التوصيل الشعري، لِمَا يحمله كل رمز من رموز القناع من طاقة هائلة محملة بالمعاني المتعددة. ومن السمات البارزة في القصيدة الحديثة هي التحول من الإنفعال العاطفي إلي التعبير بالمعادل الشعوري والتصويري والإعتماد علي التركيز الدلالي في تقديم المضمون الشعري بطريقة إيحائية ولاتعبّر تعبيراً مباشراً. والشاعر لجأ إلي مجموعة الأدوات والتقنيات الشعرية؛ كالرمز والقناع. واستلهم الشاعر شخصيات وأحداث من التراث الانساني للتعبير من خلال الأقنعة والرموز وإنَّه لم يقف عند حدود استدعاء التراث فحسب، إنما كان تحوله ناضجا عندما استقى من الموروثات الدينية والتاريخية فأضفى قوة ومصداقية علي النص الأدبي الحديث ومن الشخصيات الدينية التي يتقنّع بها شخصية آدم وحواء، ونوح النبي ورافائيل و... وآدم و حواء رمزان لمن يذنب ذنبا ويخرج من الجنة وهما يحزنان من ذنبهما ونوح النبي رمز للإنسان الذي يتّخذ سبيلا للرشد والهدي والنجاة من الخطر ورافائيل قناعا لِمَن لمس الفن الجميل ونجّاه والشاعر يضفي على هذه الشخصيات من ملامحه، ويستعير من ملامحها؛ لينتج من ذلك القناع الذي هو ليس الشخصية، ولا الشاعر، وإنما هو الشاعر والشخصية معاً واستخدم الأساطير والأمكنة التاريخية وكانت غرناطة وإلهة أثينا هي إلهة الحكمة والقوة وإلهة الحرب وحامية المدينة وروما، وإلهة الشر من الآلهة المصرية القديمة كان تمثيلا لظواهر الشر، الشاعر يتخذ من الصليب رمزا وقناعا يعبّر به ومن خلاله، عمّا لحقه هو من أذي وألم وعذاب. شاعرنا الرومنسي لم ينس مآسي الناس وتقنع بعدّة قناعات ادبية رائعة لبيان هموم الناس وهموم نفسه انّه بحق عاش في قمتين ادبيتين قمة الرومنسية وقمة الرمزية. Mask is a type of symbolism in poetry. Mask is one of the most important techniques in poetry. This technique has been widely used by poets. Every symbolic mask may have a variety of literary meanings. One of the salient features of contemporary poems is a shift from an emotional language to a poetic language by relying on symbols. In this way, the poet talks objectively and indirectly rather than directly. The poet may employ a variety of poetic techniques such as symbol and mask. Ali Mahmoud Taha used religious and historical masks and symbols. In those poems that he has used religious and historical masks and symbols, his descriptions are fine and sensible. By using religious and historical masks and symbols, he revolutionized his poems. This helped him to increase the power and influence of his poems. Among the religious characters who are referred to by mask in his poems, we can refer to Adam and Eve, Noah, and Raphael. Adam and Eve are the symbols of those people who have committed a sin and have been dispelled from the heaven while they are repentant for their wrongdoings. Noah is the symbol of a person who guides people to salvation and saves them from danger. Raphael is the mask or symbol of someone who has really understood beauty and the art of creating beauty. The poet adds his own characteristics to the character of those religious people. He uses metaphor to imply that the mask or symbol refers to both those religious people and the poet himself. The poet also uses myth and historical places in his symbolic language. For example, he refers to Granada, goddess of wisdom, power, war, and Athena. The goddess of sin is a symbol of wrongdoing. The poet uses the symbol of cross to talk about agony and pain. This romantic poet did not overlook the problems of people. He uses several beautiful masks to talk about the pains of people and their problems. Ali Mahmoud Taha is at the peak of romantic literature and symbolism.

الكلمات المفتاحية

القناع، الرمز، التراث الديني، التراث التاريخي، علي محمود طه. Mask, Symbol, Religious and Historical Masks, Ali Mahmud Taha.