الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 10, Numéro 2, Pages 75-85
2018-07-01

مستوى ممارسة إدارة الذات لدى معلمي الرياضيات في المرحلة الثانوية من وجهة نظرهم )دراسة ميدانية في مدارس البادية الشمالية

الكاتب : الشرفات حسين عسكر . الشرفات صالح سويلم . القطيش حسين مشوح .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى ممارسة إدارة الذات لدى معلمي الرياضيات في المرحلة الثانوية في مدارس البادية الشمالية الشرقية من وجهة نظرهم. ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة؛ فلقد قام الباحثون بتطوير استبانة مكونة من ) 28 ( فقرة بعد التأكد من صدقها وثباتها، وقد تكونت عينة الدراسة من ) 74 ( معلماً ومعلمة تم اختيارها بالطريقة العشوائية الطبقية. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة إدارة الذات لدى معلمي الرياضيات بشكل عام كانت بدرجة متوسطة، وكذلك أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ) α =0.05 ( تُعزى إلى متغير الجنس، والمؤهل العلمي، بينما كانت الفروق دالة فيما يتعلق بمتغير الخبرة ولصالح فئة )اقل من 5 سنوات(. This study aimed at investigating the degree of practicing self-management by mathematics secondary schools teachers at North East Badia schools from their perspective. In order to achieve objectives of the study, a questionnaire was developed by the researchers, and its validity and reliability were checked. The questionnaire consists of (28) items distributed over five dimensions. It was applied on the study sample which consisted of (74) male and female secondary schools teachers chosen randomly. The study results showed that the degree of practicing self-management was moderate. The results showed also that there is no statistically significant difference due teachers' gender and qualification. The results revealed also that there are statistical significance differences due to teachers experience in favor of teachers with less than five years teaching experience.

الكلمات المفتاحية

ممارسة، إدارة الذات، معلمي الرياضيات. Practicing, Self-management, Mathematics teachers.