الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 10, Numéro 2, Pages 51-58
2018-07-01

بناء وضعية تعليميةتعلمية وفق إستراتيجية المقاربة بالكفاءات

الكاتب : عطاوي ربيعة . تحريشي عبد الحفيظ .

الملخص

إن التدريس بصفة عامة في مراحل التعليم يهدف بالدرجة الأولى إلى تحقيق كفاءة التواصل، فالمقاربة بالكفاءات تشكل العنصر المهيكل للمنهاج، لها نظام في التقويم دو بعدين مدى اكتساب الموارد والتحكم فيها، تقويم كفاءة تجنيد الموارد واستعمالها الناجع في بناء كفاءات المواد والكفاءات العرضية فكان فيما سبق منهاج التدريس مبني على أساس التدريس بالمحتوى، ثم تم الانتقال إلى بيداغوجية التدريس بالأهداف، لنخلص في الأخير إلى منهاج التدريس وفق المقاربة بالكفاءات الذي يجعل المتعلم محور في العملية التعليمية التعلمية. In general, teaching different levels of education aims first to an efficient communication, because it represents an important element in this curriculum. Its assessment system aims to achieve two significant goals. First, the assessment of students’ acquisition of knowledge and how to control it. Second, the assessment of the efficient use of resources in order to build skills of subjects and other skills. Previously, teaching curriculum was based on teaching by content. Then, it became teaching by objectives, which eventually turns to teaching by competencies approach. This makes learners the main axis in the educational learning operation.

الكلمات المفتاحية

الكفاءة، المقاربة، التواصل، التعليم، المنهاج، التقويم، الأهداف، المتعلم، التعلم، البيداغوجيا. Competence, approach, communication, Teaching, learning, methodology, assessment, goals, objectives, learner, Pedagogy.