الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 9, Numéro 2, Pages 22-28
2017-07-01

أثر المذهب المالكي في التكوين العلمي والعطاء المعرفي لفقهاء قسنطينة

الكاتب : مغزاوي مصطفى .

الملخص

إنَّ المُتتبُّع للتطورات التاريخية للحركة المذهبيّة في الجزائر يتلمّس أثر المذهب المالكي في التكوين العلمي والعطاء المعرفي لفقهاء الجزائر عموما وفقهاء قسنطينة خصوصاً، فقد شكَّل المذهب المالكي بمصنفاته ومختصراته عماد التكوين الفقهي لدى فقهاء قسنطينة منذ العصر الوسيط والعصر العثماني إلى الفترة الاستعمارية والعصر الحديث. أثمر هذا التكوين عطاءً علميًّا متنوعاً خدم به علماء قسنطينة المذهب المالكي، فعلى أساس الانتماء المذهبي ضبط علماء قسنطينة إنتاجهم العلمي وعطاءهم المعرفيعن طريق التدريس والإفتاء أكثر من التأليف والتصنيف، ويُفسَّرُ ذلك بالاعتماد المفرط على أمّهات كتب الفقه المالكي الواردة من المشرق، ولانشغال الفقهاء بتفقيه الناس شفويا عن طريق التدريس والإفتاء والقضاء والنظر في النوازل، بالإضافة إلى التصنيف في التصوف والتزكية، والمتفحص للإنتاج العلمي للفقهاء المالكية بقسنطينة يلحظ كثرة الاختصارات والشروح، وقلة التصنيف المستقل في الأحكام والأصول، وهو تحصيل حاصل لتأثير حركة التصنيف الوافدة من المشرق الإسلامي والأندلس، إلاَّ أنَّ هذه المصنفات على قلتها لا نجدها تحوي الردود المذهبية الضيقة والعنيفة مثل التي رصدتها المصادر في المشرق الإسلامي والأندلس بل جنحت معظم تلك المصنفات إلى الوسطية واتصفت بالعلمية والاحتكام إلى الدليل، وهي ميزة اتسمت بها مصنفات فقهاء المغرب الإسلامي عموماً وفقهاء قسنطينة خصوصاً. ولا يغيبُ عنّا ما للمذهبية من رمزية ودلالة في التكوين العلمي وحافز ودافع في الإنتاج المعرفي، ولتلمّس ذلك سنقف عند نماذج من فقهاء قسنطينة وعلمائها تكوّنوا في رحاب المذهب المالكي وورّثوا علمًا وكوّنوا أجيالاً وصنَّفوا كتباً تحتاج لمزيد عِناية سواءٌ من حيث: التحقيق أوالتنقيح أو التشريح أو النشر لا سيما منه الجانب الفقهي المالكي الذي يرمز إلى أحد معالم الشخصية الدينية في الجزائر. Anyone who has followed the historical developments of the confessional movement in Algeria groping impact of the Maliki school of scientific training and giving knowledge to the scholars of Algeria in general and scholars of Constantine in particular, the Maliki school configuration idiosyncratic among Constantine scholars since the Middle Ages and the Ottoman colonial and the modern age period. This configuration yielded tender scientifically diverse served by Constantine Maliki school scientists, On the basis of religious affiliation tuning Constantine scientists their scientific and give their knowledge through teaching and Iftaa more than authoring classification, explains that excessive reliance on mothers books of fiqh al-Maliki received from the Orient, and the preoccupation of people orally by teaching and Iftaa, the judiciary and consider the times of calamity, in addition to the rankings in mysticism and sponsorship, and the careful scientific production of jurists Maalikis Constantine noticed the large number of abbreviations and annotations, and the lack of independent rankings in provisions and assets, which is a foregone conclusion to the effect of traffic classification coming from Mashreq Al Islami and al-Andalus, but this works on I said we do not find the responses contain sectarian narrow and violent, such as monitored by sources in the Muslim East and the Al-Andalus but drifted most of these works to the moderation and characterized resorting to the directory, a feature that characterized the works of Islamic scholars of Morocco in general and especially the scholars of Constantine. Do not lose sight of what the doctrinal symbolism and significance in scientific training and incentive and motivation in knowledge production, and touch it, we will stand at the models from the scholars of Constantine and scientists you will be in rehab Maliki school and be generations and classified books need more attention in terms of both: the investigation or autopsy or publishing especially from idiosyncratic side-Maliki, who symbolizes the one in Algeria personal religious landmarks.

الكلمات المفتاحية

المذهب، المالكي، فقهاء، الجزائر، قسنطينة. Doctrine, Maliki, Jurists, Algeria, Constantine .