الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 9, Numéro 2, Pages 226-234
2017-07-01

دور الإشهار)الإعلان( في إضفاء الشفافية على إجراءات إبرام العقود الإدارية في الجزائرطبقاللمرسوم الرئاسي رقم 15 - 2

الكاتب : عميري احمد .

الملخص

تنص المادة 5 من المرسوم الرئاسي رقم 51 - 742 المتضمن تنظيم الصفقات العمومية وتفويضات المرفق العام:" لضمان نجاعة الطلبات العمومية والاستعمال الحسن للمال العام، يجب أن تراعي في الصفقات العمومية مبادئ حرية الوصول للطلبات العمومية والمساواة في معاملة المرشحين وشفافية الإجراءات، ضمن إحترام أحكام هذا المرسوم". كما تنص المادة 902 من نفس المرسوم الرئاسي:" تخضع اتفاقيات تفويض المرفق العام، لإبرامها إلى المبادئ المنصوص عليها في المادة 5 من هذا المرسوم...". من هاتين المادتينأعلاه، يتضح لنا أنَّ إجراءات إبرام العقود الإداريةيجب أن تكون قائمة ومؤسسة على مجموعة من المبادئ لابد من مراعاتها عند مرحلة الإبرام، وذلك لتحقيق هدفين، الهدف الأول يتمثل في الحصول على خدمات نوعية وناجعة، والهدف الثاني فيتمثل في ترشيد النفقات العامة والاستعمال الحسن للمال العام. إلا أنَّ هذه المبادئ المذكورة أعلاه لا يمكن تجسيدها فعليا دون قيام المصلحة المتعاقدة بإشهار رغبتها في التعاقد، فالإشهار هو أول إجراء جوهري يكرس حرية المتعاملين الاقتصاديين في الوصول للطلبات العمومية، وبواسطة الإشهار يتم تحقيق المساواة بين المرشحين، وبواسطة الإشهار يتم إضفاء الشفافية على إجراءات اختيار المتعامل الاقتصادي. In accordance with the article 05 of the presidential decree n° 15-247 concerning public deals and public servicedelegations, “To ensure the efficiency of the public offers and the properuse of the public funds, publicdeals have to respect the principles of free access topublic offers, equal treatment of the candidates, and the transparency of procedures within respect to the provisions of the present decree”. According to the article 209 of the same presidential decree, “Contracts of the public service delegation are governed in their conclusion by provisions of the article 05 from the same decree”. With regard to the above mentioned two articles, we notice that theprocedures of concluding public contractshave to be based onsome principals which must be taken into consideration when doing so, this is in order to achieve to objectives; as the first objective, it is to obtain effective services, and the second objective representsthe wise management of public spending and the proper use of the public funds. Indeed, the above mentioned principles cannot be practically realized ifcontracting authoritydoes not announce its intention to contract, because the publicity is a primarycentral procedure consecrating the freedom of the economic operators to have an access to the public offers. Thus, publicityensures the equality between the candidates and transparency in the procedures to select an economic operator.

الكلمات المفتاحية

إجراءات الإبرام، العقود الإدارية، الصفقات العمومية، تفويض المرفق العام، الإشهار والمنافسة والشفافية، المساواة بين المتعاملين الاقتصاديين، المصلحة المتعاقدة. Conducting Contract, administrative contracts, Public deals, Public service delegation, Publicity, competition and Transparency, Equality between economic operators, contracting authority.