الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 9, Numéro 2, Pages 70-82
2017-07-01

جودة الخدمة السياحية واثرها على تعزيز ولاء السائح مع دراسة ميدانية لكيفية تقديم الخدمة السياحية لمنطقة الشلف

الكاتب : بوشاشية نادية . نوري منير .

الملخص

ان جودة الخدمة السياحية تعتبر مقياس للدرجة التي يرقى إليها مستوى الخدمة المقدمة للعملاء ليقابل توقعاتهم، وبالتالي فان تقديم خدمة ذات جودة متميزة يعني تطابق مستوى الجودة الفعلي مع توقعات العملاء أو التفوق عليها في بعض الأحيان، وهذه التوقعات تبنى على أساس أبعاد يتم من خلالها الحكم على جودة الخدمة المقدمة. ولقد ازدادت أهمية جودة الخدمة كأساس لتحقيق التميز، وبالتالي أصبح مستوى جودة أداء الخدمة أحد الأسلحة التنافسية لبناء وتحقيق رضا وولاء العميل. هذا وتعتمد المؤسسة على مجموعة من الأدوات والاستراتيجيات لبناء ولاء زبائنها، فلم تعد الجودة غاية في حد ذاتها بل أصبحت وسيلة تسعى من خلالها المؤسسة لبناء ولاء زبائنها. وأصبحت الجودة تعني إرضاء العميل بالدرجة الأولى، وبالتالي فان سر نجاح أي صناعة سياحية في مختلف دول العالم هو أن يجري الاهتمام أولاً بهذا الجانب بدرجة عالية ليكون مقدمة ومفتاحاً أساسياً لباقي المناحي التي تحتاج لاهتمام أيضاً مع تنوع المنتجات السياحية وتعدد مشاربها وألوانها وأشكالها ومن ثم جاءت فكرة دراسة هذه المقالة الموسومة ب: جودة الخمة السياحية واثرها على تعزيز ولاء السائح مع دراسة ميدانية لكيفية تقديم الخدمة السياحية لمنطقة الشلف. The tourist service quality is considered a measure of the degree to which amounts to the customer service level to meet their expectations, and therefore provide excellent quality service means match the actual level of quality with the expectations of tourists or excel in some cases, and these expectations are built on the basis of the dimensions by which to judge the quality of the service The tourist service quality is considered a measure of the degree to which amounts to the customer service level to meet their expectations, and therefore provide excellent quality service means match the actual level of quality with the expectations of tourists or excel in some cases, and these expectations are built on the basis of the dimensions by which to judge the quality of the service provided. As has become all stages of quality management linked to the observance of customer demands such as determining the desires and determine the services needed to satisfy these desires, and become quality means customer satisfaction first place, and therefore, the secret of success of any tourism industry in various countries around the world is that the first being attention to this aspect with a high degree to be a prelude the primary key for the remaining aspects that need especially in light of the diversity of tourism products and the multiplicity of backgrounds and colors and forms also interesting and then came the idea of this article study tagged with: the quality of tourism Alkhmh and its impact on the promotion and loyalty tourist with a field study of how to make the tourist service area Chlef.

الكلمات المفتاحية

الجودة، إدارة الجودة الشاملة، السياحة، الخدمات السياحية، مخطط التهيئة السياحية ،SDAT رضا الزبائن، ولاء العملاء.