جسور المعرفة
Volume 2, Numéro 6, Pages 167-183
2016-06-01

تقدير الذات وعلاقته بقلق الامتحان عند تلميذ السنة ثالثة ثانوي

الكاتب : محمد أيلاس .

الملخص

هدفت هذه الدراسة الى البحث في العلاقة الارتباطية بين تقدير الذات وقلق الامتحان عند التلميذ المتمدرس بالثالثة ثانوي وكذلك البحث في الفرق بين الذكور والاناث في متغيري قلق الامتحان وتقدير الذات فأجريت الدراسة على عينة مكونة من 90 تلميذا وتلميذة من ثانوية أحمد بن معمر بمدينة سبدو بتلمسان اختيرت بطريقة عشوائية واعتمدت على اختبارات منها مقياس قلق الامتحان ومقياس تقدير الذات ل وعلى أساليب احصائية منها العلاقة الارتباطية لبيرسون وT لدراسة الفرق بين عينتين مستقلتين وكذلك المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتوصلت الدراسة الى وجود علاقة ارتباطية سالبة بين تقدير الذات وقلق الامتحان وعم وجود فرق بين الذكور والاناث سواء في تقدير الذات أو قلق الامتحان . Abstract : This research aimed to investigate the correlation of self –esteem and exam anxiety scholarship students of 3rd year and pointed out the differences between those levels regarding different sexes. The study was carried on a sample of 90 students chosen at random from BEN MAAMAR and bouanani lycèe at Sebdou The survey wrecked – on Spill Berger anxiety-measures and Copper Smith self –esteem measure .We also took into consideration some statistics methods so as Pearson's correlation coefficient and` T factor to study the ecart –type and the variation of two independent samples taking into account the numerical average. By the end of this survey, it has been proved that there is no relation between sexes as far as anxiety and self esteem are concerned and the correlation exists and appears to be negative

الكلمات المفتاحية

تقدير الذات; قلق الامتحان; تلميذ; ثالثة ثانوي