الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 8, Numéro 1, Pages 03-08
2016-01-01

الكتابة النسوية العربية من التأسيس إلى إشكالية المصطلح

الكاتب : عامر رضا .

الملخص

لقد تشبعت الكتابة النسائية في ضوء القهر الممارس عليها بشكل أساسي بتجارب نسائية مليئة بالوعي المأساوي، بداية من الذاكرة النسوية المليئة بصور،ونماذج أيقونية حول واقعها من خلال استحضار نصوص مشحونة بالاحتجاج والرفض لوضع المرأة العربية المختلف في مجتمعات تكرّس سلطة الرجل وتسلب وجود المرأة وكيانها غسلاً للعار الذي حطّم ذاتها،وجعلها في دائرة المتهم،واستباح فكرها،وسلّط على ذاتها/ فكرها جميع أساليب العنف لينتهيَ بها المطاف للتحرر من ثقافة الرقّ التي فرضها عليها الرجل، فتنخرط في عالم الكتابة الإبداعية،بصورة أو بأخرى لتقدم لنا صورة أخرى عن المرأة كتجربة إبداعية كانت مقهورة في عالم ذكوري لم ينصفها تاريخيا ، فكان الإبداع السبيل الوحيد للخلاص. Feminist writing has undergone a state of saturation in the course of oppression exerted on it. This state has witnessed many feminist experiments full of tragic awareness, beginning by the feminist memory filled with pictures and iconic examples about its reality through evoking some texts charged with protest and rejection of the Arab woman’s status. The latter situation is deeply entrenched in our society by man’s authority. As a result, the woman’s existence was taken away from her and she was always treated unfairly. Due to all that, the Arab woman decided to get liberated from this culture of slavery imposed by men. This was clearly manifest I indulging in the realm of creative writing in order to give us a new image about herself as a creative experiment depicting her subjugating reality in a masculine-dominated world that has not treated her fairly. Hence, she resorted to creativity as a means of her salvation.

الكلمات المفتاحية

الكتابة النسائية، السلطة الذكورية، التحرر، الإبداع النسوي، الإستيلاب. Feminist Writing, Masculine Dominance, Liberation, Creative Writing, Alienation.