الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 6, Numéro 2, Pages 54-63
2014-07-01

التنبؤ بالطلب كجزء مكمل من التخطيط الاستراتيجي

الكاتب : بن عوالي حنان .

الملخص

التخطيط الاستراتيجي يغطي فترة مستقبلية غير مؤكدة، فهو يقوم أساسا على التنبؤ بما سيكون عليه المستقبل وذلك لتحديد أهداف تتناسب مع الإمكانات المتاحة لدى المنظمة لمواجهة ذلك المستقبل، ويعتبر التنبؤ بالطلب خطوة أساسية من خطوات التخطيط الاستراتيجي ، فهذا الأخير يهدف إلى تقدير الطلب مستقبلا فضلا عن تكوين الحكم الأمثل عن بعض الأحداث المستقبلية، فهو يعتمد بصفة أساسية على مدخلات يتم الحصول عليها من جميع الأنشطة الوظيفية على مستوى المنظمة مع تطبيق بعض الأساليب الإحصائية والتي يتم تطويرها في ضوء المعرفة والخبرات الإدارية المتراكمة، وبقدر دقتة تكون دقة التخطيط الاستراتيجي. This research aims to the statement of the legal relationship of the holding company with subsidiaries in the light ofthe provisions of the Jordanian Companies Law No.27 of 1997, as amended. To achieve the objective of this study, the researcher to address this issue through the four topics where we dealt within the first section the nature of the holding company and aspects of segregation than suspected by the concepts, through a statement of what the holding company as a requirement the first statement of the distinction between the holding company and suspected the mofconcepts and dealt within the second section and means of control of the holding company for its subsidiaries, and through administrative control as a requirement first and financial control as a requirement second and control the path of integration as a requirement the third, and the third section has dealt with the responsibility of the holding company toits subsidiaries,where he addressed the first requirement statement the responsibility ofthe Holding Companyas a directorof the subsidiary, while second requirement was devoted to a statement the responsibility of the holding company for the debts o fits subsidiary, and then study concluded themost important findings and recommendations reached by there searcher.

الكلمات المفتاحية

التخطيط الاستراتيجي، التنبؤ بالطلب Strategic Planning, Demand forecasting