المجلة الجزائرية للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 6, Numéro 2, Pages 123-165
2018-12-31

مشكلات تدريس تاريخ العراق المعاصر من وجهة نظر طلبة قسم التاريخ بجامعة بغداد

الكاتب : احمد هاشم .

الملخص

الخلاصة يهدف البحث الحالي إلى معرفة مشكلات تدريس مادة تاريخ العراق المعاصر من وجهة نظر طلبة قسم التاريخ بجامعة بغداد ، أجري البحث في العراق ، تألف مجتمع البحث من طلبة المرحلة الثالثة بقسمي التاريخ في كليتي التربية ابن رشد والتربية للبنات بجامعة بغداد والبالغ عددهم ( 247) طالبا وطالبة . ولتحقيق هدف البحث فقد اختار الباحث الاستبانة أداة لدراسته الحالية إذ تم أعدادها لأنها الأداة الأنسب في عملية جمع البيانات النهائية ولتحقيق هدف البحث فضلا عن كونها الأكثر شيوعا وانتشارا بين البحوث التربوية والنفسية ، ومراعيا في ذلك الدراسات التربوية السابقة التي لها علاقة بموضوع بحثه والاطلاع عليها والإفادة منها في عملية أعداد مجالات الأداة وبناء فقراتها واختياره للعينة الاستطلاعية بصورة عشوائية إذ بلغ عددها ( 40 ) طالبا وطالبة يشكلون نسبة مئوية مقدارها (0.16 ) من المجتمع الأصلي ووجه لهم سؤالا مفتوحا بهدف التعرف على أرائهم والحصول على أكبر عدد من المشكلات التدريسية من وجهة نظرهم وبعد اطلاع الباحث على استجاباتهم ، تم تصنيفها إلى مجالات رئيسه بلغ عددها ( 6 ) ست بواقع (5) خمس فقرات لكل مجال مثلت كل منها مشكلة تدريس حقيقة عند الطلبة ، تم احتساب مؤشرات صدق فقرات الأداة بعرضها على مجموعة من المتخصصين في العلوم التربوية والنفسية والتاريخ ، إذ تم تعديل الفقرات المشخصة من قبلهم وبذلك أصبحت أداة البحث أكثر دقة ووضوحا ، وقد اعتمد الباحث في مدى صلاحية فقرات مجالات الأداة من عدمها على موافقة (%80) منهم فأكثر وعدها كمعيار لصلاحية الفقرة . كما تم استخراج ثبات الأداة بالاعتماد على طريقة ( إعادة تطبيق الأداة ) على عينة إحصائية استطلاعية البالغ عددها ( 20 ) طالبا وطالبة أي ما يعادل نسبته ( 0.18 ) من أفراد المجتمع المتبقي البالغ عددهم ( 107 ) . اختيرت عشوائيا من المجتمع الأصلي ، وكانت المدة الزمنية الفاصلة بين التطبيقين الأول والثاني ( 14 ) يوما ولحساب معامل ثبات الأداة اعتمدت معامل ارتباط بيرسون ( pearson ) إحصائيا إذ تراوحت ثبات فقرات مجالات الأداة الرئيسة بين ( 0.81 – 0.73 ) ، في حين بلغ المتوسط الحسابي العام لثبات الأداة ( 0.75 ) وهي نسبة ثبات تعد مقبولة في الدراسات التربوية والنفسية ، إذ تشير الدراسات إلى إن معامل الثبات الجيد يتراوح ما بين ( 0.90 – 0.70 ) . ولمعرفة المشكلات التدريسية لمادة تاريخ العراق المعاصر من وجهة نظر الطلبة ، تم تطبيق أداة البحث بتاريخ 2-2-2016على طلبة العينة الأساسية المختار عشوائيا والبالغ عددها ( 80 ) طالبا وطالبة ، يشكلون نسبة مئوية مقدارها (0.39) من المجتمع الأصلي ، وقد حرص الباحث على توزيع أداة البحث وتوضيح فقراتها والإجابة على الاستفسارات الواردة إليه من الطلبة بنفسه ، وبعد الانتهاء من ذلك والحصول على البيانات اللازمة أعتمد الباحث في تحليله لبيانات بحثه الوسائل الإحصائية الآتية ( معامل ارتباط بيرسون لغرض حساب قيمة الثبات ومعادلة فيشر لحساب الوسط المرجح والوزن المئوي لتحديد الوزن المئوي الخاص بفقرات مجال الأداة ) ، إذ دلت النتائج على الآتي / أولا- في مجالات الأداة / تم ترتيب مجالات الأداة وفقراتها ترتيبا تنازليا على وفق المعدل العام للوسط المرجح والنسبة المئوية فجاء مشكلات مجال الطلبة (أولا ) ومشكلات مجال تدريسي المادة (ثانيا ) ومشكلات مجال اختبارات المادة (ثالثا ) ومشكلات مجال الأهداف العامة ( رابعا ) ومشكلات مجال الطرائق والأساليب التدريسية ( خامسا ) ومشكلات مجال الوسائل والتقنيات التربوية ( سادسا ) ، تراوحت قيم أوساطها المرجحة بين (2.452) و) (1.75 ، وأوزانها المئوية بين( (81.73 و ( 58.33) على التوالي ، في حين بلغ المعدل العام للوسط المرجح لمجالات الأداة ( 2.108) ووزنها المئوي ( 70.26 ) . ثانيا- المشكلات التدريسية المتحققة / بلغ عدد المشكلات التدريسية المتحققة عند طلبة البحث ( 21 ) مشكلة تدريسية موزعة على مجالات الأداة الست من أصل ( ( 30 مشكلة أي ما يعادل نسبة ( 0.70 ) من المجموع الكلي للمشكلات التدريسية إذ تراوحت قيم أوساطها المرجحة بين ( 2.51 ) و( 2.11 ) وأوزانها المئوية بين ( 83.66 ) و ( 70.33 ) على التوالي . ثالثا- المشكلات التدريسية غير المتحققة / أما المشكلات التدريسية غير المتحققة عند طلبة العينة الأساسية على وفق المعيار الذي تم اعتماده للبحث الحالي البالغ ( 2 ) فقد بلغت ( 9 ) مشكلات غير متحققة مثلت نسبة مقدارها ( 0.30) من المجموع الكلي للمشكلات التدريسية إذ تراوحت قيم الأوساط المرجحة بين (1.87) و(1.61) وأوزانها المئوية بين (62.33) و(53.66) على التوالي . وفي ضوء ذلك وضع الباحث عدة استنتاجات منها (إن المعدل العام للوسط المرجح والوزن المئوي لاستجابات طلبة العينة الأساسية عن فقرات مشكلات مجالات الأداة كان مقبولا في ضوء المعيار الذي اعتمده الباحث للبحث الحالي والبالغ ( 2 ) ) . وتوصيات منها (اعتماد قائمة المشكلات التدريسية المعتمدة عليها في البحث الحالي والإفادة منها في المرحلة الجامعية من قبل عمداء كليات التربية ورؤساء الأقسام وتدريسي مادة تاريخ العراق المعاصر بجامعة بغداد ) .ومقترحات منها ( أجراء دراسة اتجاهات طلبة قسم التاريخ نحو مادة تاريخ العراق المعاصر ) . Abstract The current research aims at identifying the problems of teaching the contemporary history of Iraq from the point of view of the students of the Department of History at the University of Baghdad, The research was conducted in Iraq, the research society from the perspective of the third level of the History Departments in the Colleges of Education : 1- Ibn al-Rashed and 2- The College of Education for Women University of Baghdad . The number of research community are (247 ) students . In order to achieve the goal of the research, the researcher chose the questionnaire tool for his current study as it was prepared because it is the most appropriate in the process of collecting the final data and for the purpose of achieving the goal of research because it is most used in educational and psychological researches . The researcher prepared the all areas of the tool's aspects and he chose the questionnaire sample in a random way or randomly they are reached at 40 students, where they constitute 0.16 percentage of the original community. The researcher gave the questionnaire sample an open question in order to identify their views and obtain the greatest number of teaching problems that they face . After the researcher was informed of their responses, they were classified into the main (6) fields and each field has its five paragraphs .Each of these paragraphs represents a particular problem of students' real teaching problems.In order to achieve the veracity of the tool's paragraphs and it'svalidity in order to use it correctly . The first version of the questionnaire has been presented to a group of specialists in educational and psychological sciences as well as in history .Then the paragraphs marked by them were modified and thus making the search tool more accurate and clearThe researcher relied on the validity of the paragraphs of each area of the tool on the approval of 80% of specialists and considered it a criterion for the validity of the paragraph . In addition, the stability of the tool was obtained by means of the method of re-application of the tool on the sample of the statistical survey of 20 students, or 0.18 of the remaining 107 members of the community. The sample was randomly chosen from the original community, and the time interval between the first and second applications was 14 days.For the purpose of calculating the stability coefficient of the tool, Pearson correlation coefficient was adopted statistically,(0.75). The general medianof the instrument stability is (0.75) and that is acceptable in educational and psychological studies. Studies show that the coefficient of good stability ranges between (0.70-0.90). The experiment was implemented on 2-2-2016 on the basic sample of 80 students, who constitute 0 39 of the original community of the experiment. In order to analyze the final results, the researcher adopted the following statistical methods: 1. Pearson correlation coefficient: for the purpose of calculating its stability values . 2. Equation Fisher to calculate the mean percentage of percentage of the area of the tool The results of the calculation of the experiment present the following : First – In The Field of The ExperimentData the arrangement of the research tool and its field and paragraphs by the Descending Order according to the percentage weighted average and then give the following : 1. The student's problem 2. the teaching material problem 3. the testing of the material 4. the problems of the general objectives 5. The problems of methodological and technical ways of teaching 6. The problems of teaching Aids . The Values ranged of the average of calculated weighted is (2.452) & (1.75) and the percentage weighted (81.73) , (58.33) respectively , and the median of the all field of the tool is (2.108) and the percentage weighted is (70.26) Second : In The Field of Teaching Problems The research results showed that there are many teaching problems as the (21) teaching problems that distributed on the ( 6 ) tool's fields from the origin of (30) problems that equivalents with (0.70) percentage from the total average of the whole problems and it's median are from (2.51) , (2.11) , and its percentage average from ( 83.66) , (70.33) respectively . Third : The Unsuccessful Teaching Problems The other unsuccessful teaching problems according to the experiment take (2) as a standard , they are ( 9 ) unsuccessful problems that present as 0.30 from the total teaching problems that its main scores ranged from 1.87 and 1.61 and its percentage weight from 962.33)and 53.66)respectively . Conclusion According to the above results the researcher concluded : 1- The average of the main scores and the average of the percentage weight for the response of the students as a sample of the experiment on the paragraph and the tool's field are acceptable at the standard deviation at (2) degree . Recommendation the researcher suggests many recommendations: 1- adapt a list of teaching problems in this research and adapted and take benefit in the university stage . Suggestion Make a study about the history department students and their trend on Iraq modern history as a teaching material . Keywords :- History of contemporary Iraq , History Department in Baghdad University , problems of teaching

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : - تاريخ العراق المعاصر , قسم التاريخ بجامعة بغداد , مشكلات التدريس