المجلة الجزائرية للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 6, Numéro 2, Pages 106-122

الضغوط المهنية وعلاقتها بجودة الحياة لدى معلمات رياض الاطفال

الكاتب : زينب خنجر مزيد .

الملخص

الملخص :- يستهدف البحث الى :- 1-التعرف على مستوى الضغوط المهنية لدى معلمات رياض الاطفال 2- التعرف على مستوى جودة الحياة لدى معلمات رياض3-تعرف العلاقة بين الضغوط المهنية وجودة الحياة لدى معلمات رياض الاطفال يتكون مجتمع البحث من معلمات الأطفال في مديرية تربية بغداد / الرصافة الأولى والبالغ عددهن (478 معلمة اختيروا عشوائيا من 12روضه حكومية ونتيجة لعدم وجود مقياس للضغوط المهنية لمعلمة رياض الاطفال في العراق اعدت الباحثة مقياس للضغوط المعنية لمعلمة الروضة يتالف من ثلاث مجالات و(35) اما الاداة الثانية ققد تبنت الباحثة مقياس جودة الحياة لمبارك (2015)والذي يتالف من (42) فقرة وقد طبقت الباحثة المقياس على عينة البحث بعد ما تم استخراج الصدق الظاهري للمقياسين ولاستخراج النتائج تم استخدام الاختبار التائي لعينة واحدة لاستخراج كلا من الضغوط المهنية وجودة الحياة لعينة البحث وتم استخدام معامل ارتباط بيرسون لاستخراج العلاقة بين الضغوط المهنية وجودة الحياة توصلت الباحثة الى النتائج الاتية 1- ان معلمات رياض الاطفال لديهن ضغوط مهنية 2- ان معلمات رياض الاطفال لدين انخفاض في جودة الحياة 3- ان العلاقة بين الضغوط المهنية وجودة الحياة علاقة عكسية الكلمات المفتاحية : الضغوط المهنية ,جودة الحياة ,معلمات رياض الاطفال Abstract The objective of the research is to: 1 - identify the level of professional pressures of kindergartens teachers 2 - to identify the quality of life of the teachers of Riyadh - know the relationship between professional pressures and quality of life kindergarten teachers The research community consists of the children's teachers in the Directorate of Education of Baghdad / Rusafa the first (478 randomly selected teachers from 12 government kindergartens) As a result of the lack of a measure of the professional pressures of the kindergarten teacher in Iraq, the researcher prepared a measure of the pressure of the kindergarten teacher consisting of three fields and (35) The second tool was adopted by the researcher the quality of life standard (2015L), which consists of 42 paragraph and the researcher applied the scale to the sample of the research after the extraction of the validity of the virtual measurements and to extract the results was used T-test for one sample to extract both the professional pressures and quality of life of the sample and Using the Pearson correlation coefficient to derive the relationship between professional pressures and quality of life through the researcher program to the following results 1 - Kindergarten teachers have professional pressures 2 - The kindergarten teachers of the religion of low quality of life 3. The relationship between professional pressures and quality of life is inverse relationship

الكلمات المفتاحية

الضغوط المهنية ,جودة الحياة ,معلمات رياض الاطفال ; Occupational stress, quality of life, kindergarten