الكَلِم
Volume 2, Numéro 2, Pages 28-45
2017-12-01

قراءة ابتدائية في مرثية الشيخ مصطفى الرّماصي لأستاذه عمرو التراري (القرن 18)

الكاتب : محمد بشير بويجرة .

الملخص

الملخّص: هذه القصيدة على الرغم من زخمها الدلالي والمعرفي والجمالي والروحي والعقائدي لم نجد (حسب علمي) من اعتنى بها وأبرز خصائصها وجمالياتها الإبداعية بقراءة نقدية أكاديمية، مما شجعني على تقديم هذه الورقة حولها كعمل ابتدائي متمنيا أن تتبعه دراسات وقراءات أخرى بإذنه تعالى. يجب البدء بالقول بأن موضوع دراستي هذه يتمحور حول "قراءة ابتدائية في مرثية الشيخ الرماصي إلى أستاذه عمرو الترارى". وهي القراءة التي أقترحها على جمعكم الموقر عبر الافتراضات التالية: عتبات النص (القصيدة)، الحمولة المعرفية و الروحية للقصيدة، الأبعاد الدلالية للقصيدة، جماليات التناص في القصيدة، النسق الإيقاعي للقصيدة، الخصائص الأسلوبية للقصيدة . This poem, despite its semantic, cognitive, aesthetic, spiritual and ideological momentum, did not find (as far as I know) those who took care of it and its most distinctive characteristics and creative aesthetics by reading academic reviews. This encouraged me to present this paper as a preliminary work, hoping to be followed by other studies and readings. I must begin by saying that the subject of my study is centered on "Elementary reading of the Sheikh Al-Ramasi's tradition to his teacher Amr Al-Tarari." It is the reading that I propose to your esteemed collection through the following assumptions: the thresholds of the text (poem), the cognitive and spiritual load of the poem, the semantic dimensions of the poem, the aesthetics of harmony in the poem, the rhythmic pattern of the poem.

الكلمات المفتاحية

; Reading; Elementary; Murthy; Mostafa Ramasi قراءة; ابتدائية; مرثية، مصطفى الرماصي ;