جديد الاقتصاد
Volume 3, Numéro 1, Pages 22-50
2008-12-31

تكيف المؤسسة الاقتصادية الجزائرية مع البيئة التنافسية كخيار للإستراتيجية الإدارية/ The Adaptation Of The Algerian Economic Corporation To The Competitive Environment As An Option For The Management Strategy

الكاتب : خالد خالفي .

الملخص

تحتل البيئة أهمية كبيرة بالنسبة للإدارة الإستراتيجية للمؤسسة لأنها تمثل المكان الذي تعيش فيه المؤسسة بكل تفاعلاته ومؤثراته، فعواملها مقومات تؤثر في إستراتيجية المؤسسة، وفي الحقيقة لا يمكن دراسة الإدارة الإستراتيجية وحتى أي ظاهرة اجتماعية أو غيرها بمعزل عن محيطها الطبيعي وهي البيئة التي تشكل المدخل المنطقي الصحيح لأي تفكير أو تصرف استراتيجي، فبدون البيئة لا يصبح للإدارة الإستراتيجية وجود يذكر، ويكفي المتأمل إلقاء نظرة بسيطة على نماذج الإدارة الإستراتيجية ليجد إن المحيط البيئي يغلف تلك النماذج أو انه يشكل الخطوة الأولى للتفكير الاستراتيجي. المؤسسات هي نظم مفتوحة أي أنها تتفاعل مع البيئة وتخضع لمحدداتها فكل مدخلات المؤسسة تأتيها من البيئة وكل مخرجاتها تذهب إلى البيئة The environment is of great importance to the strategic management of the company because it represents the place where the institution lives, in all its interactions and influences. Its factors are elements that affect the strategy of the company. In fact, it is not possible to study the strategic management and even any social or other phenomenon in isolation from its natural environment. It is the environment that constitutes the right logical introduction for any strategic thinking or behaviour. Without the environment, strategic management does not have a significant presence. It is enough to take a simple look at strategic management models to find out that the environment envelops these models, or is the first step of strategic thinking. Companies are open systems, that is, they interact with the environment and are subject to its determinants, so all the inputs of the company come from the environment and all its outputs go to the environment.

الكلمات المفتاحية

الاقتصاد الجزائري؛ المنافسة ؛ الادارة الاستراتيجية. .Algerian economy; competitive; management strategy