العربية
Volume 5, Numéro 11, Pages 144-171
2018-12-15

الحجاج التعاوني التعليمي

الكاتب : خراز نعيمة .

الملخص

لقد أثبتت البحوث الحديثة أن انخراط الطلاب في حوارات حجاجيّة مع أقرانهم يعد منهجا تعليميّا فعّالا لتطوير مهاراتهم الحجاجيّة، فتوفير بيئات داعمة للحوار الحجاجي واعطاء المتعلمين الفرصة للمشاركة فيها سيزيد من مستوى كفاءتهم الحجاجيّة، سواء أكان ذلك في الميدان العلمي أو المهني وحتى الاجتماعي. ولهذا يعد الحجاج التعاوني اليوم استراتيجيّة فعالة لتطوير المعارف وصقلها، وحل المشكلات في جميع المجالات العلميّة منها أو الأدبيّة الاجتماعية، في دراستنا هذه سنتعرّض لمفهوم الحجاج التعاوني وأهميّته كما تعرّضنا لبعض الدراسات الحديثة حول الحجاج التعاوني في الميدان التعليمي ودور المعلم في الارشاد والتوجيه خلال الحجاج التعاوني. Recent research has shown that engaging students in dialogue with their peers is an effective educational method for the development of individual argumentation skills, providing supportive environments for dialogue and giving learners the opportunity to participate will increase their level of pilgrimage, whether in the scientific, professional or even social fields. Therefore, the collaborative argumentation today is an effective strategy for the development of knowledge and refinement, and solving problems in all scientific fields, including social or literary, in this study we will discuss the concept of the collaborative argumentation and its importance, as we have some recent studies on the collaborative argumentation in the field of education, During the cooperative pilgrims.

الكلمات المفتاحية

Key word: Argumentation, the collaborative argumentation, argumentative learning circle, the role of teacher in improving argumentative skills.